BRATISLAVA - Po príchode na letisko môže cestujúci zistiť, že jeho batožina je priťažká. Každá letecká spoločnosť má svoje limity, koľko môžu vážiť kufre a príručná taška. Prekročenie hmotnostného limitu pasažieri pritom zistia až pri odbavovaní, keď pozemný personál aeroliniek vymieňa letenky za palubné lístky.
Nadváha kufrov prináša leteckým spoločnostiam starosti s vyvažovaním lietadla, preto od pasažierov pýtajú extra príplatky. Tie sa pohybujú rádovo v stovkách korún za každé kilo navyše. „Postupujeme striktne a prísne sa držíme kvót. Za nadváhu musia cestujúci priplatiť," hovorí Stanislav Šaling z nízkonákladovej leteckej spoločnosti SkyEurope Airlines. Pri cestovaní týmito aerolinkami musí cestujúci za každý kilogram, ktorý je nad rámec kvót, zaplatiť dvesto korún.
Väčšina aeroliniek však nemá stanovenú pevnú sumu za prekročenie hmotnostného limitu. Poplatky za nadváhu batožiny určujú podľa destinácie, z ktorej cestujúci letí. Napríklad Slovenské aerolínie si za každé kilo navyše v Bruseli zaúčtujú 225 korún a v Moskve len 150 korún. České aerolínie si vypýtajú za kilogram nadváhy pri letoch z Bratislavy do Prahy 152 korún.
Iné hmotnostné kvóty majú aerolinky pri európskych a iné pri zaoceánskych letoch. Spravidla platí, že pri letoch na kratšiu vzdialenosť, napríklad do Prahy či Londýna si môže cestujúci turistickou triedou zobrať 20-kilový kufor, ktorý cestuje v batožinovom priestore, ale pri letoch do USA či Kanady je limit vyšší - väčšinou sa pohybuje nad 30 kilogramami.
Pasažieri, ktorí sa vracajú z pobytu v cudzine nabalení množstvom suvenírov a oblečenia, zaplatia za nadváhu na letisku vždy v tej mene, ktorá platí na území daného štátu. V Bratislave teda v korunách, v Bruseli eurami a v Londýne britskými librami. Výnimkou je Moskva, kde okrem rubľov prijmú od 'priťažkých' pasažierov aj doláre.
Okrem kufrov má hmotnostné limity aj príručná batožina, ktorú si cestujúci berú so sebou na palubu lietadla. Nemala by byť ťažšia ako päť kilogramov. Tí, ktorí letia prvou triedou, majú na batožinu vyššie limity. Neplatí to však pri zaoceánskych letoch, pri ktorých je hmotnostné obmedzenie rovnaké pre cestujúcich v turistickej aj prvej triede.
Hoci aerolinky oficiálne tvrdia, že limity na maximálnu hmotnosť batožiny prísne dodržiavajú a poplatky za ich prekročenie striktne dodržiavajú, je takmer pravidlom, že pozemný personál dokáže nad dvomi-tromi kilami navyše prižmúriť oči.
Pravidelné letecké spojenie Slovenska zo svetom zabezpečuje osem leteckých spoločností. Lietajú z a do Bratislavy, Košíc a Sliača. na jar pribudnú aj Austrian Airlines, ktoré k nám presunú časť letov z rakúskeho Schwechatu.
Hmotnostné limity
Slovenské aerolínie
* registrovaná batožina do 20 kg (turistická trieda - economy class)
* registrovaná batožina do 30 kg (1. trieda - business class)
České aerolínie
* registrovaná batožina do 23 kg (turistická trieda - economy class)
* registrovaná batožina do 30 kg (1. trieda - business class)
* registrovaná batožina do 32 kg (všetky zaoceánske lety)
Poľské aerolínie LOT
* registrovaná batožina do 20 kg (turistická trieda - economy class)
* registrovaná batožina do 30 kg (1. trieda - business class)
* registrovaná batožina do 32 kg (všetky zaoceánske lety)
SkyEurope Airlines
* registrovaná batožina do 20 kg
Autor: SME - TOMÁŠ VELECKÝ