Bratislava 2. decembra (TASR) - Slovenskí piloti mali do konca roka nalietať v priemere 80 letových hodín na osobu, čo sa im však nepodarí splniť vzhľadom na počasie a zlý technický stav predovšetkým bojových lietadiel.
Pred novinármi to dnes povedal náčelník Generálneho štábu Ozbrojených síl SR Milan Cerovský. Letcom bude podľa neho chýbať zhruba 15 až 20 percent z plánovaného počtu hodín. Očakávanú hranicu nedosiahnu najmä bojoví piloti.
Štandardy NATO hovoria o 150 hodinách letu na pilota. Cerovský v tejto v súvislosti zdôraznil, že armáda má aj letcov presahujúcich túto normu. V niektorých prípadoch je to aj viac ako 200 hodín, dodal. Týka sa to predovšetkým pilotov zaradených do pohotovostného systému a dopravných pilotov.
Cerovský očakáva, že v súvislosti s využitím peňazí z deblokácie ruského dlhu na modernizáciu lietadiel, sa situácia na budúci rok zlepší.
Náčelník GŠ OS SR ohodnotil uplynulý výcvikový rok síce ako náročný, ale úspešný. Poznamenala ho podľa neho predovšetkým príprava na integráciu do NATO, plnenie partnerských cieľov a konzultácie o návrhoch cieľov síl. Okrem toho sa pokračovalo aj v reforme armády a profesionalizácii. Vykonaných bolo do 1. októbra 155 organizačných zmien na úrovní brigád, základní a práporov. Ostáva dokončiť 28 zmien.
V tomto roku došlo k štyrom mimoriadnym udalostiam, z čoho najzávažnejšia bola letecká katastrofa v októbri pri Prešove. Stav disciplíny v ozbrojených silách má podľa Cerovského zlepšujúcu sa úroveň. V porovnaní s minulým rokom došlo k nárastu trestnej činnosti v oblasti hospodárskej kriminality a pri použití motorových vozidiel.