Dolný Hričov 28. novembra (TASR) - Na povolanie obchodného pilota sa na Žilinskej univerzite (ŽU) pripravuje 33 študentov. V rámci svojho štúdia každý z nich zaplatí za letecký výcvik od 640-tisíc do 920-tisíc korún z vlastného vrecka.
Podľa riaditeľa Leteckého výcvikového a vzdelávacieho centra ŽU Petra Blaška, študuje na Katedre leteckej dopravy ŽU celkom 175 mladých ľudí, z nich len 33 je zapojených do leteckého výcviku. Ostatní sa pripravujú na prácu pozemného leteckého personálu alebo na výcvik jednoducho nemajú peniaze. Štát na praktický výcvik budúcich pilotov nijako neprispieva. "Od školy dostanú zadarmo len teoretické vzdelanie, celú prax si musia zaplatiť," hovorí Blaško.
Peniaze na letecký výcvik si študenti zháňajú najrôznejšími spôsobmi. "Niektorí majú bohatých rodičov, ale tých je málo. Iní si zháňajú sponzorov, najčastejšie im však rodičia niečím prispejú na začiatok a potom si už zarábajú na výcvik sami. Naši chlapci chodia do Ameriky robiť čašníkov alebo umývať riady v reštaurácii. Keď to robia celé prázdniny, na rok výcviku si zarobia," vysvetľuje P. Blaško.
Najmenšie lietadlo, ktoré sa budúci piloti musia naučiť ovládať ako prvé, je Zlín 42. Jedna letová hodina na ňom stojí 3800 korún. Hodina na o niečo väčšej Morave L 200 stojí už 8200 korún. Ak chcú študenti získať kvalifikáciu obchodného pilota musia odlietať celkom 150 hodín a stojí ich to 640 000 korún. Ak chcú k tomu aj prístrojovú kvalifikáciu, aby mohli lietať potme alebo v prípade nepriaznivého počasia, zaplatia celkom 920 000 korún. Peniaze, ktoré študenti výcvikovému centru zaplatia postačujú pritom len na údržbu leteckého parku. "Študenti platia nákladové ceny, nedá sa z toho robiť žiadna modernizácia, nie to ešte kúpiť výcvikové lietadlo. Súrne potrebujeme nový trenažér, starý je z roku 1978, ale najlacnejší stojí 11 miliónov korún," vykresľuje finančnú situáciu Blaško.
Argument, že študentom sa investované peniaze rýchlo vrátia z atraktívnych platov, stojí podľa nich na vratkých nohách. Veď atraktívne platy majú aj vyštudovaní právnici alebo manažéri a tí počas vysokej školy nemusia vynaložiť toľko peňazí na svoje vzdelanie. Letecké výcvikové a vzdelávacie centrum ŽU je jediným svojho druhu pre Slovensko a Českú republiku. Tunajší leteckí inštruktori sú skúsení profesionáli, kvalita výcviku je podľa Blašku vysoká, svedčí o tom aj fakt, že všetci absolventi výcviku sa zamestnajú. Zatiaľ čo v minulosti väčšina našla prácu v zahraničí, rozvoj leteckých spoločností na Slovensku spôsobil, že dnes sú žiadaní aj doma.