c, že komisia Francúzsko oproti ostatným krajinám eurozóny v ničom nezvýhodňuje. Na otázku, či komisia v prípade reakcie na rozpočtové problémy Francúzska a Portugalska neuplatňovala dvojité štandardy, Solbes odpovedal, že okolnosti boli v obidvoch prípadoch odlišné. "Francúzsko nie je nijako zvýhodňované," uviedol Solbes v rozhovore uverejnenom v sobotu.
Portugalsko čelilo hrozbe finančného postihu za to, že v roku 2001 prekročilo trojpercentnú hranicu maximálneho prípustného deficitu štátneho rozpočtu, ako ju určuje európsky Pakt stability a rastu. Vlani však zvýšením daní zrazilo svoj rozpočtový schodok na hodnotu 2,7 percent hrubého domáceho produktu a pokute sa vyhlo. Uviazlo však v ekonomickej recesii.
Francúzsko, na druhej strane, prekročí na budúci rok trojpercentný limit už po tretí rok za sebou. Komisia sa však rozhodla, že počká ešte do roku 2005, aby mal Paríž dosť času na vyriešenie svojej rozpočtovej situácie. Solbes dodal, že komisia bude podobne postupovať aj v prípade Nemecka, ktoré porušuje Pakt stability a rastu rovnako dlho, ako Francúzsko.
"Portugalská záležitosť bola vyriešená minulý rok, keď bola ekonomická situácia odlišná," obhajoval Solbes postoj komisie, ktorý je dôvodom rozhorčenia viacerých menších krajín eurozóny. Pôvodné odporúčania komisie, aby Francúzsko a Nemecko znížili deficity svojich rozpočtov, "sa zakladali na predpoklade, že v polovici tohto roka dôjde k výraznejšiemu rastu ekonomiky, to sa však nestalo," pokračoval komisár s tým, že EK musí túto skutočnosť zohľadniť a nemôže od Paríža a Berlína žiadať priveľa. "Nebolo by realistické žiadať od nich, aby za súčasných okolností svoj rozpočtový deficit znížili o 1,6 alebo 1,7 percenta," dodal.