Paríž 12. novembra (TASR) O budúcom osude bývalej francúzskej lietadlovej lode Clemenceau sa ani v utorok nerozhodlo. Po lietadlovú loď, ktorú je potrebné zbaviť azbestu, vypravili k Sicílii remorkér, aby ju premiestnil do západnej časti Stredozemného mora.
Bývalá lietadlová loď stojí od polovice októbra v blízkosti Sicílie a čaká, do ktorého prístavu jej dovolia vplávať, aby ju v ňom zbavili azbestu.
Grécko plavidlu nepovolilo vstup do svojich prístavov. Paríž sa obrátil na Grécko po tom, ako zrušil kontrakt so španielskou spoločnosťou Gijonesa de Desquaces, ktorá sa rozhodla dopraviť Clemenceau do Turecka. Francúzsko sa zaviazalo, že odstránenie azbestu z lietadlovej lode sa uskutoční v členskej krajine Európskej únie.
Po zrušení kontraktu so španielskou spoločnosťou sa Paríž obrátil na nemeckú Eckhardt Marine, s ktorou rokuje o kontrakte a prístave, kam by Clemenceau mohla vplávať.
V súčasnosti sa čaká, kedy zástupcovia Eckhardt Marine nájdu prístav, v ktorom by mohli realizovať kontrakt. Odstránenie azbestu sa musí uskutočniť v členskej krajine Rady Európy. V takom prípade nie je vylúčené, že plavidlo sa vráti aj do Francúzska. Až doteraz francúzski predstavitelia konštatovali, že sa neráta s návratom Clemenceau do pôvodného domovského štátu.
Odstránenie azbestu je prvou etapou likvidácie trupu bývalej lietadlovej lode, ktorá sa má potom rozobrať na jednotlivé kusy, zvyšok rozrezať a rozpredať.
Bývalú hrdosť francúzskeho námorníctva, Clemenceau, odzbrojili v roku 1997 po 35 rokoch služby. Plavidlo predali v júni tohto roku, keďže ide o 22.000 ton železa.
Z francúzskeho Toulonu loď vyplávala 13. októbra s tým, že španielska spoločnosť z nej odstráni azbest a z plavidla sa predajú jednotlivé súčiastky ako náhradné diely.
Podľa ekologickej organizácie Robin Wood na lodi je 3000 ton azbestu, kým ministerstvo rozpočtu odhadlo jeho množstvo na maximálne 200 ton.