Viedeň 11. novembra (TASR) - Rakúski železničiari vstúpia o polnoci do časovo neobmedzeného varovného štrajku. Protestná akcia, ku ktorej sa tentoraz pripojí aj autobusová spoločnosť Postbus, sa dotkne 1,2 milióna cestujúcich.
Podľa slov šéfa železničiarskych odborov Wilhelma Haberzettla dnešné rozhodnutie, ktoré je reakciou na schválenie plánovanej reformy Rakúskych spolkových železníc (ÖBB) na zasadaní vládneho kabinetu, znamená, že vlaky na území krajiny nebudú premávať v stredu a ani v priebehu štvrtka. "Čo sa stane potom, je ešte otvorené," dodal odborársky predák.
Železničiari požadujú stiahnutie dnes schválenej reformy, odborová organizácia Postbus zrušenie plánovanej čiastkovej privatizácie podniku.
Rakúske automotokluby sa predovšetkým v metropole krajiny a jej okolí obávajú dopravného chaosu. Mestskú hromadnú dopravu vo Viedni však jej prevádzkovateľ neplánuje posilniť, pretože poznatky zo štrajku spred týždňa nenasvedčujú o väčšom záujme cestujúcej verejnosti o tieto služby.
Spolková vláda na avízo štrajku reagovala neoblomne. Vicekancelár a minister dopravy Hubert Gorbach vyhlásil, že štrajk nie je vhodným prostriedkom na vydieranie vládneho kabinetu. Dodal, že na pilieroch reformy ani štrajk nič nezmení. Súčasne vyjadril pripravenosť zapojiť sa do parlamentnej diskusie o zákonnej norme o železničnej doprave, avšak zdôraznil, že k tomu nemôže prísť pod hrozbou štrajku.
Za "absolútne životne dôležitú" označil reformu spolkový kancelár Wolfgang Schüssel, podľa ktorého by šancu mali dostať stúpenci reformy a nie jej zarytí odporcovia.
Generálny riaditeľ ÖBB Rüdiger vorm Walde vyzval zamestnancov, aby sa vzdali štrajku, ktorým vraj škodia sebe, podniku i zákazníkom, a spolupracovali na reforme. Odborom hrozí predložením účtu za štrajk.
Reformné zákony by v Rakúsku mali nadobudnúť platnosť 1. januára 2004.
Dnes vládou schválená reforma predpokladá rozdelenie ÖBB do najmenej štyroch akciových spoločností a piatich spoločností s ručením obmedzeným. Reforma tiež zavádza nový služobný poriadok, čím zasahuje do ich platných zmlúv. Ruší napríklad automatický platový postup a zmierňuje ochranu železničiarov pred výpoveďou.
Mierne zmeny, ku ktorým došlo v návrhu na dnešnom zasadaní kabinetu - napríklad rezignáciu navrhovateľov na osobitné možnosti rozviazať pracovný pomer so železničiarmi do 40 rokov -, zhodnotili odborári ako kozmetické úpravy neprijateľnej predlohy.
Hovorca ÖBB Andreas Rinofner predpokladá, že štrajk denne spôsobí škody za 2,7 milióna eur (v prepočte asi 111,38 milióna Sk). Spoločnosť Postbus očakáva za každý deň štrajku škody vo výške 700.000 eur.