Podľa všetkého Big Apple, ako Newyorčania volajú svoje mesto, objavuje na mape Európy aj Slovensko ako krajinu, kde všetky umelecké múzy majú priestor na skvelú realizáciu. Po roku 1980 sa v New Yorku z času na čas objavili lastovičky slovenského umenia, ale to, čo ponúka február, je frontálny útok na umenie milujúce, ale zhýčkané newyorské obecenstvo, ktoré má každý deň k dispozícii stovky divadelných predstavení, koncertov, umeleckých večerov, vernisáží, stretnutí s umelcami v malých kluboch a podobne.
Pri tejto obrovskej konkurencii si podujatia mesiaca slovenskej kultúry našli svojich priaznivcov, ktorí sa o slovenskom umení vyjadrujú s nadšením. Podľa odhadu výstavu slovenskej a českej moderny vo Svetovom finančnom centre, koncert Moyzesovho kvarteta, očarujúce predvedenie skladieb Jacqua Offenbacha, Giuseppe Verdiho prvou dámou slovenskej opery Ľubicou Vargicovou, doterajšie filmové predstavenia v rámci festivalu Slovenských filmov a vystúpenie divadla Astorka na experimentálnej scéne uznávaného LaMaMa theatre zhliadlo asi osemtisíc divákov. Veľkej pozornosti sa tešili aj workshopy slovenských umelcov v American Craft Museum, výstava o pôsobení Mórica Beňovského v koloniálnej Amerike na pôde Kolumbijskej univerzity.
Aj po 26 rokoch od premiéry v Spojených štátoch sa vrelého uznania dostalo filmu režisérskej dvojice Ján Kadar-Elmar Klos Obchod na korze, ktorý získal pred rokmi cenu americkej filmovej akadémie Oscara. Sobotňajšieho uvedenia filmu vo Walter Reade Theatre v Lincolnovom centre sa zúčastnil slovenský veľvyslanec v Spojených štátoch Martin Bútora s manželkou.
Prítomní boli aj niektorí slovenskí herci a režiséri, vrátane režiséra Juraja Jakubiska, ktorého filmy Tisícročná včela, Kristove roky, Vtáčkovia, siroty a blázni zaradili do prehliadky slovenských filmov v New Yorku. Ďalšie snímky festivalu sú diela Dušana Hanáka Obrazy starého sveta a Papierové hlavy, diela Martina Hollého Signum Laudis a Balada o siedmich obesených. Festival slovenských filmov doplňuje film Pomocník režiséra Zora Záhona, Slnko v sieti Štefana Uhra a Ľalie poľné režiséra Ela Havettu.
Osobná prítomnosť slovenských hercov a režisérov na festivale dala celému podujatiu lesk a prestíž, tvrdili niektorí filmoví kritici, ktorí sa na predstaveniach doteraz zúčastnili. Obchod na korze v sobotu divákom predstavila dcéra hlavnej mužskej postavy filmu Jozefa Kronera, Zuzana Kronerová. Jej príhovor bol rovnako silný a dojímavý ako samotný film o tragickom období vojnových rokov na Slovensku, povedal pre TASR veľvyslanec Martin Bútora.
V šesťdesiatych rokoch sa Československo a Slovensko začalo vyrovnávať s ťažkými a komplikovanými historickými obdobiami, vrátane obdobia holokaustu, žiaľ potom nastalo zmrazenie týchto snáh, dodal Martin Bútora. Newyorčania, kde je veľmi silná a vplyvná židovská komunita, sa podľa slovenského veľvyslanca mohli presvedčiť, že Slovensko je krajinou, ktorá sa s týmto ťažkým dedičstvom vyrovnáva.
Autor: spolupracovník TASR William Guard