
Od 7. do 24. novembra je v Nitre na letisku na testovacie lety k dispozícii vetroň DG808S. Záujemcovia o testovací let, kontaktujte Vlada Foltína alebo Domina z AK Nitra.
Vetroň z nemeckej firmy DG Flugzeugbau GmbH z Bruchsal-u doviezol Vlado Foltín s Dominom. K vetroňu sa dostali len úplnou náhodou, keď boli v spoločnosti DG Flugzeugbau kvôli kúpe DG1000 pre Aeroklub Nitra. Zástupcovia spoločnosti im na testovanie ponúkli DG808S. Taká ponuka sa len ťažko odmieta a tak je na 3 týždne DG808S s imatrikulačkou D-8083 k dispozícii slovenským plachtárom na skúšobné lety. Uvedený kus mali možnosť vidieť účastníci WGC Leszno 2003 pilotovaný minuloročným Majstrom Nemecka Ralfom Fischerom.
DG-808S je určená pre lietanie v 15m a 18m súťažnej triede. V Nitre je 18m verzia s vingletmi. V kabíne je nainštalovaný „vystreľovací systém“ NOAH-System (ukážka http://www.dg-flugzeugbau.de/noah-gr.mpg 2,4MB), ktorý po odhodení kabíny rozopne upínacie pásy a vystrelí pilota mimo kabínu. Jeho funkčnosť sme v Nitre neotestovali. Ďalšou zaujímavosťou sú solárne panely umiestnené na trupe za hlavou pilota, ktoré dobíjajú baterky. Dobíjanie nie je prerušené ani keď je vetroň uložený v transportnom voze. Priestor nad solárnymi panelmi je presklený.
Ešte zopár technických údajov. Maximálna vzletová hmotnosť je 600kg, hmotnosť prázdneho vetroňa 273kg, rozpätie 18m (alebo 15m), dĺžka 6.86m, výška 1.39m, objem nádrží na vodu je 237litrov, maximálna kĺzavosť 1:51 (Všetky technické údaje nájdete na adrese http://www.dg-flugzeugbau.de/dg808s-einlegeblatt-e.pdf).
V sobotu po upršanom týždni bolo v Nitre nádherné počasie, základne mrakov boli len v výške 600m. Termika bola už slabá, nosil akurát svah. Na testovanie to však stačilo, aspoň sa všetci, čo došli, pohodlne prestriedali. V soboru a v nedeľu DG808S testovali piloti: Vlado Foltín, Domino Jančik, Rasťo Arvay, Miro Balga, Stano Chupán, Peter Šamaj a Janko Česnek. Všetci si eroplán pochvaľovali a odporúčajú ho. V prepočte vraj stojí čosi okolo 2,7milióna Sk. Lietadlo je poistené, nemalá je však spoluúčasť pilota, až 3tisíc Euro. Čo nás potešilo, je zmluve uvedené, že náklady na vleky počas testovania v prípade kúpy vetroňa uhradí DG Flugzeugbau GmbH.
V kabíne sa sedí alebo skôr leží veľmi príjemne, nohy sú mierne vyššie. Kto si rád vykladá nohy na stôl, túto vlastnosť ocení. Trup je dosť štíhly, takže priestoru v kabíne čo do šírky je dosť málo, problém budú mať plecnatejší piloti. Okrem knipla sa všetko ovláda ľavou rukou. Zaujímavé je ovládanie vyváženia. Ovláda sa na knipli asi malíčkom pravej ruky. Stačí umiestniť páku do požadovanej polohy, potom zatiahnuť malíčkom za malý ovládač, pustiť ho a vetroň je vyvážený.
Samotný štart nie je nijak náročný. Vyskúšali sme štartovať so vztlakovými klapkami vysunutými v polohách +13, +10, +5 aj 0, lietadlo bolo vždy dobre ovládateľné. Pri rozbehu je lietadlo na krídelka pomerne rýchlo ovládateľné, nie sú tu potrebné plné výchylky kormidiel ako u VSO-10.
Po odlepení od zeme je let stabilný. Vlečné lietadlo sa sleduje ľahko aj pri vysokých náklonoch v stúpavých prúdoch. Po nastúpaní a vypnutí si pilot začne vychutnávať samotný let v DG808, ocení nádherný výhľad z kabíny. Pri pohľade dozadu vidí vrchnú časť krídla a priestor za lietadlom. Po zasunutí hlavného podvozku je hluk v kabíne len minimálny a ani pri rýchlosti cez 200km/hod sa rapídne nezväčší. Pri vysunutí záporných vztlakových klapiek sa vetroň rýchlo rozbieha a pri rýchlosti 200km/hod s vodou má opadanie len 1.8m. V stúpavom prúde mäkké krídla vetroň pekne usadia v zatáčke a pilot môže spokojne sledovať krajinu. Pristátie je nenáročné. Otvorenie podvozku a jeho zaistenie vyžaduje trocha sily v ľavej ruke, ale dá sa na to veľmi rýchlo zvyknúť. Pri vysunutých vztlakoch do polohy L vetroň nad zemou kĺzal ešte pri rýchlosti 60km/hod. Účinok bŕzd je vysoký, vysúvanie je plynulé. Pri plných výchylkách bŕzd je brzdený aj hlavný podvozok. Malé kolieska na koncoch krídel zabezpečia minimálne zbrzdenie krídla po jeho dopade na zem.
Podľa slov Vlada Foltína sa už v jari môžme tešiť na DG1000.
Autor: Arvay Rasťo