Snímok režiséra Stevena Soderbergha o americkom nekončiacom a márnom boji proti drogám dostal minulý týždeň od Americkej filmovej akadémie päť nominácií na Oscara. Film, v ktorom hrá herecký manželský pár Michael Douglas a Catherine Zeta-Jonesová, už získal ocenenia za najlepší film, najlepšieho režiséra a najlepšieho herca vo vedľajšej úlohe od zväzu newyorských filmových kritikov.
V Berlíne dnes veľký rozruch vyvolala prítomnosť hereckej hviezdy Kirka Douglasa, otca nemenej úspešného Michaela Douglasa. Osemdesiatštyriročný filmový veterán, ktorý sa preslávil najmä filmami Spartakus a Smäd po živote, si na Berlinale prevzal Zlatého medveďa za celoživotné dielo.
Pozornosť návštevníkov i médií dnes priťahovala aj ďalšia z hviezd berlínskeho festivalu - Sean Connery, ktorý v piatok na Berlinale predstavil svoj nový film Finding Forrester. Pod režisérskou taktovkou Gusa Van Santu (Dobrý Will Hunting), v ňom 70-ročný škótsky herec stvárnil starnúceho spisovateľa, ktorý odišiel do ústrania po svojom jedinom, zato nadmieru úspešnom románe a vo svojej osamelosti váhavo nadväzuje priateľstvo s mladým basketbalistom.
Aj keď sa zdá, že Traffic je jasným favoritom na hlavné ocenenie Berlinale, podľa viacerých hlasov by sa nečakaným víťazom mohol stať aj dánsky zástupca - film Italian For Beginners (Taliančina pre začiatočníkov). Nestáva sa totiž často, aby na Berlinale, už viac než polstoročie známom svojim politicko-intelektuálnym charakterom, zneli smiech i vzlyky. A už vôbec nie, aby ich vyvolal nízkorozpočtový dánsky film, o ktorom nikto nepredpokladal, že sa z neho stane jeden z najväčších favoritov.
Snímku Italian For Beginners sa to podarilo napriek tomu (či práve preto), že režisérka Lone Scherfigová je prvou ženou, prijatou do skupiny Dogma. Toto združenie proti Hollywoodu zameraných škandinávskych filmových tvorcov sa vyhýba "efektným" veciam ako umelé osvetlenie či profesionálne používanie mikrofónov. Scherfigová pritom pomocou málo známych hercov vyrozprávala dojímavý príbeh osamelých Dánov, ktorý sa prihlásia na kurz taliančiny a skončia na jazykovom výlete do stredomoria, kde prídu na skutočný význam slov "la dolce vita" (sladký život).
Tento rok zaznamenala v Berlíne pozitívne ohlasy aj dráma režiséra Mika Nicholsa Wit s Emmou Thompsonovou v úlohe starej dievky, ktorá umiera na rakovinu. Nečudo, veď Nichols sa narodil ako Michael Igor Peschkowsky práve v nemeckej metropole, z ktorej ako osemročný odišiel zo svojimi rodičmi, utekajúcimi pred nacistami.
Už menšiu pozornosť venovali návštevníci festivalu filmu Anthonyho Hopkinsa a režiséra Ridleyho Scotta Hannibal, ktorý skritizovali snáď všetci nemeckí kritici. Napriek tomu to však tvorcovia pokračovania Mlčania jahniat nemohli lepšie načasovať. Hopkins dominoval televíznym správam a novinovým titulkom práve v čase, keď údaje o predajnosti ukázali, že Hannibal len za prvé tri dni od uvedenia v Spojených štátoch a Kanade zarobil ohromných 58 miliónov dolárov. Zaradil sa tak k trom najúspešnejším filmom v prvom víkende po premiére, kam patrí aj pokračovanie Jurského parku Stratený svet a Hviezdne vojny: Epizóda I - Skrytá hrozba.
Či však tomuto filmu úspech v Amerike v súťaži o Zlatého medveďa pomôže alebo nie, sa ukáže až v nedeľu. Berlinale však už tradične obchádza komerčné znepokojujúce hororové trháky (ako Hannibal) v prospech znepokojujúcich politických drám (ako Traffic). To isté možno povedať aj o filme Chocolat s Johnnym Deppom a Juliette Binocheovou, ktorý síce tento rok získal päť nominácii na Oscara, no v Berlíne po predpovediach o jednom z vrcholov festivalu prekvapivo sklamal.