Bratislava 29. októbra (TASR) - Úplná privatizácia budúcich letiskových spoločností prevádzkujúcich verejné letiská v Bratislave a Košiciach možná nebude. Ich letové dráhy a odbavovacie zariadenia si totiž bude chcieť štát ponechať, pretože sú nevyhnutné na zabezpečenie strategických hospodárskych záujmov krajiny a sú dôležité aj pre jej obranu a bezpečnosť.
Presun tohto majetku letísk do súkromných rúk nepripúšťa návrh zákona o letiskových spoločnostiach, ktorý dnes schválila vláda SR s menšími pripomienkami zo strany Protimonopolného úradu. Minister dopravy Pavol Prokopovič pritom informoval, že tieto pripomienky sa do zákona zapracujú a na ich dodržiavaní v praxi bude jeho rezort s úradom spolupracovať.
Prijatá legislatívna norma upravuje podmienky, spôsob založenia, ako aj právne pomery 6 letiskových akciových spoločností, ktoré vzniknú z majetku štátu v správe Slovenskej správy letísk (SSL). Ich zakladateľom a 100-% akcionárom bude spočiatku štát, v mene ktorého bude konať Ministerstvo, dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR respektíve Ministerstvo obrany (MO) SR. Zákon upravuje aj prechod častí majetku SSL na územnú samosprávu. Vyššie spomenuté privatizačné obmedzenie odpredaja letových dráh či odbavovacích zariadení sa podľa zákona vzťahuje len na budúce akciovky s prioritným infraštruktúrnym majetkom, teda na prevádzkovateľov letísk Bratislava a Košice. Nakladanie s prioritným infraštruktúrnym majetkom zákon výrazne obmedzuje. Nemožno na neho zriadiť záložné právo, predať, darovať či inak prevádzať mimo dosah štátu. Je vyňatý z exekúcie a konkurznej podstaty, možno ho len prenajímať.
Tá časť letiskovej infraštruktúry ostatných 4, takzvaných malých letísk, ako sú Poprad-Tatry, Sliač, Žilina a Piešťany, ktorá sa nepoužije na založenie im prislúchajúcich letiskových spoločností, prejde na samosprávny kraj alebo dotknuté mesto. Zástupcovia regiónu tak preberú úlohu garancie verejných záujmov pri letiskovej infraštruktúre malých letísk a získajú možnosti lepšie ju využiť na rozvoj regiónu.
Tento majetok bude môcť obec alebo región vložiť do obchodnej spoločnosti, alebo ním založiť inú právnickú osobu podľa osobitného predpisu, avšak len so súhlasom ministerstva. Na majetok vo vlastníctve kraja či mesta nemožno zriadiť záložné právo alebo uskutočniť exekúciu.
Súčasťou predkladaného návrhu zákona je aj návrh novely už existujúceho Zákona o civilnom letectve, ktorá rieši zavedenie sankcií za porušenie pravidiel na určovanie výšky a vyberanie odplát za použitie verejného letiska a povinnosť prevádzkovateľa letiska v krízových situáciách riadiť sa rozhodnutiami krízového riadenia. Prijímané zákony nadväzujú na vládou schválený Projekt transformácie štátnej príspevkovej organizácie SSL. Rozdelenie SSL na 6 samostatných obchodných spoločností by malo byť ukončené do roku 2006. V prvej etape - do konca tohto roka - ráta projekt s osamostatnením dvoch najväčších letísk - Bratislavy a Košíc.
Ostatné 4 letiská podstúpia transformáciu do konca budúceho roka. V prvej etape bude 100-% majiteľom týchto spoločností štát, neskôr sa počíta s prevodom minoritného podielu na vyššie územné celky (VÚC) a obce tak, aby mohol ďalej majoritu získať strategický investor. V prípade letiskovej spoločnosti na prevádzkovanie letiska Sliač rozhodla vláda o prechode akcionárskych práv na Ministerstvo obrany (MO) SR.