
V januári 1998 pristál na Slovensku prvý zo štyroch Tupolevov T 154 M, ktoré dostalo Slovensko v rámci deblokácie ruského dlhu. Prvé lietadlo vo vlastníctve Slovenských aerolínií bolo vybavené americkou avionikou a navigačným systémom, je 48 metrov dlhé a naraz odvezie 157 cestujúcich. Po šiestich rokoch aerolinky tieto lietadlá predávajú, pretože nevyhovujú ekologickým štandardom Európskej únie.
FOTO - TASR
BRATISLAVA - Vstup Slovenska do Európskej únie núti aerolinky modernizovať lietadlové parky. Ruské tupolevy, ktoré donedávna tvorili základ vybavenia aerolínií na Slovensku, totiž nespĺňajú nové ekologické predpisy. Ich hlavným nedostatkom je privysoká hlučnosť motorov. Prevádzka ruských lietadiel je navyše dvakrát taká drahá ako napríklad boeingov.
S výmenou lietadiel už štátne Slovenské aerolínie začali. Tie predajú tri tupolevy, na inzerát sa im prihlásilo päť záujemcov. Národný letecký prepravca chce tupolevy postupne nahradiť lietadlami typu Boeing 737. „Tie nielenže majú oveľa nižšiu spotrebu, ale sú aj celosvetovo obľúbené medzi cestujúcou verejnosťou. Ich technické vybavenie umožňuje prevádzku len s dvojčlennou posádkou a poháňajú ich dva motory General Electric,“ vyhlásil hovorca Slovenských aerolínií Marek Reviľák.
V súčasnosti disponujú aerolínie jedným Boeingom 737-300, ktorý kúpili v júni 2002. Ďalší by mal k nemu pribudnúť na prelome rokov 2003 a 2004. Na amerických boeingoch lietajú aj ďalšie dve domáce aerolinky - SkyEurope Airlines a Air Slovakia. SkyEurope má okrem to aj brazílske lietadlá typu Embraer. (tv)