vrtok generál poverený ochranou amerického vzdušného priestoru. Šéf vrchného velenia tiež povedal, že lepšia spolupráca s Federálnym úradom pre letectvo a ďalšími inštitúciami minimalizovala riziko zostrelenia nevinného dopravného lietadla. "Výcvik prebieha niekoľkokrát za týždeň. Precvičujeme spojenie, piloti sú vo vzduchu, simulujú sa konkrétne situácie," povedal v rozhovore s novinármi generál Ralph Eberhart.
Uviedol, že piloti a dispečeri prešli špeciálnymi testami, aby sa zaistilo, že neodmietnu vykonať žiaden rozkaz na zostrelenie podozrivých lietadiel s civilnými cestujúcimi na palube, ako boli tie, ktoré pred dvoma rokmi narazili do budov Svetového obchodného centra v New Yorku, Pentagónu na predmestí Washingtonu a na poli v Pennsylvánii.
Eberhart odmietol uviesť podrobné inštrukcie, keď povedal, že ide o veľmi starostlivo premyslenú reťaz príkazov rozpoznávania a veliteľstva na zostrelenie lietadla napriek prirodzenému váhaniu. "Jednoducho nemôže sa stať, že niekto povie do vysielačky: "Hej, ja som prezident Spojených štátov. Zostrel to," ubezpečil generál.
Dodal, že stovky pilotov z Jednotky na ochranu severoamerického vzdušného priestoru (NORAD), zodpovedné za spoločnú ochranu Spojených štátov a Kanady, sú pravidelne preverované, aby sa zaistilo, že v prípade nebezpečenstva nebudú ani "príliš náchylní", no ani "príliš váhaví" stlačiť spúšť.
"Otvorene povedané, vedieme s ľuďmi dlhé diskusie, aby sme sa presvedčili, či sú mentálne pripravení to urobiť," povedal Eberhart. "Dôležité je, aby si boli istí, že sa urobilo všetko, čo sa v danej situácii dalo a že je to posledné východisko. A ak to neurobíme, zahynú aj nevinní ľudia na zemi."
Uistil, že piloti a posádky disponujúce raketami protivzdušnej obrany v oblasti Washingtonu dostali podrobné inštrukcie o tom, kto môže nariadiť zostrelenie lietadla, vrátane potrebných kódov, ktoré musí poskytnúť ten, kto dáva príkazy.