
Lietadlá spoločností Air France a KLM na parížskom letisku Roisy na snímke z 30. septembra. Spoločnosti v tento deň oznámili, že sa dohodli na fúzii za 784 miliónov eur. Air France prevezme menšiu KLM a vznikne tretia nejväčšia letecká spoločnosť na svete. (ČTK/AP)
Najväčšie letecké spoločnosti Francúzska a Holandska sa po rok trvajúcich rokovaniach včera definitívne dohodli na fúzii. Väčšia Air France prevezme KLM Royal Dutch a vznikne tretí najväčší svetový letecký prepravca. O prvenstvo v európskom rebríčku príde British Airways. Pravdepodobne sa jeho súčasťou neskôr stane aj talianska Alitalia, ktorá krátko po oznámení dohody vyhlásila, že začala rokovať o spojení s Air France.
Fúzia v hodnote 784 miliónov eur (32,7 miliardy korún) zmení pomer síl aj medzi leteckými alianciami. Air France sa stane súčasťou SkyTeam, vďaka čomu dnes druhá najväčšia aliancia na svete vystrieda na čele rebríčka alianciu oneworld a dosiahne 19-percentný podiel na trhu. Prinesie to výhody klientom všetkých siedmich členov aliancie Sky Team, ktorý budú môcť využívať rozšírené programy bonusov či prepojené rezervačné systémy.
„Je to medzník v tomto odvetví,“ vyhlásil po uzavretí dohody predseda Air France Jean-Cyril Spinetta. „Vždy sme boli presvedčení o nevyhnutnosti konsolidácie leteckej prepravy,“ dodal. Fúzia môže slúžiť ako model pre ďalších veľkých prepravcov, ktorí sa stále vyrovnávajú s najhoršou krízou leteckej dopravy v histórii a stále silnejúcou konkurenciou diskontných predajcov.
Analytici považujú fúziu za obojstranne výhodnú. Desať akcií KLM sa bude vymieňať za 10 akcií Air France a 10 opčných listov, ktoré v nasledujúcom pol druha roku umožnia upísať ďalšie akcie Air France.
Fúzia bude znamenať veľké vlastnícke zmeny. Francúzska vláda, ktorá má dnes v Air France väčšinu, bude v novej spoločnosti len menšinových akcionárom. O stratu rozhodujúceho vplyvu príde bez toho aj bez privatizácie, hoci Francúzi si dobre uvedomujú, že ich menší podiel bude mať v novej spoločnosti vyššiu hodnotu. V budúcej holdingovej firme bude mať KLM 19 percent akcií, Air France 37 percent a 44 percent bude pod kontrolou francúzskeho štátu.
Ako to pri fúziách býva, k slovu sa prihlásili aj odbory. Obávajú sa o stratu pracovných miest po zlúčení rovnakých divízií oboch spoločností.