"Kapitán má posledné slovo, on prijíma rozhodnutie. To je zákon letectva," vyhlásil dnes pre druhý kanál ruskej televízie RTR zástupca predsedu medzištátneho výboru pre leteckú dopravu Rudolf Tejmurazov.
Nemeckí vyšetrovatelia informovali, že pilot Tu-154 sa mal riadiť pokynom automatického protikolízneho radaru na palube lietadla, ten mu signalizoval, aby nabral výšku. Podľa nich nemal brať do úvahy výzvu leteckého dispečera na klesanie.
Nemecký nákladný Boeing 757 zásielkovej služby DHL, s ktorým sa Tupolev so 69 ľuďmi na plaube zrazil, totiž prevádzal s cieľom vyhnúť sa kolízii vo výške okolo 12 kilometrov rovnaký manéver. Medzi pasažiermi ruského lietadla boli väčšinou deti na ceste na prázdniny.
Pilot mal ťažkú voľbu: počítač radil stúpať, dispečer klesať
BERLÍN - Haváriu ruského lietadla nad Bodamským jazerom zapríčinili chybné pokyny švajčiarskej kontrolnej veže.
Pilot Tupoleva mal len pár sekúnd na rozhodnutie. Na výber mal príkaz počítača a pokyn človeka. V rýchlosti sa rozhodol veriť človeku.
Palubný počítač minútu pred zrážkou pilota upozornil na hroziace nebezpečie. Radil mu, aby začal stúpať. O 15 sekúnd neskôr sa však ozvala kontrolná veža. Dispečer mu kázal klesať. Klesať však v tom čase na príkaz palubného počítača začal už aj nákladný Boeing. O pol minútu sa lietadlá zrazili. Chyba stála 71 ľudí život.
Autor: www.sme.sk, 9.7.2002