Kúpa, o ktorej bude rozhodnuté budúci týždeň, je jedným z najväčších zbrojných výdavkov v doterajšej latinsko-americkej histórii a veľký záujem prejavili aj také vplyvné spoločnosti ako Lockheed Martin Corp. (LMT) so svojou stíhačkou F-16, BAE Systems Plc (BA) a brazílsky Embraer (EMBR) spolu s francúzskym Dassault Aviation SA (AVMD).
Ale ponuka firmy Suchoj s ich stíhačkou Su-35 Super Flanker má predpoklady ich všetkých poraziť, povedal Joao Brasil, šéf brazílskeho výrobcu rakiet a striel Avibras Aerospacial SA, ktorý pomôže pri produkcii ruského lietadla, ak sa partnerom podarí vyhrať kontrakt.
Švédsky Saab ponúka spolu s BAE ich stíhačku Gripen, kým Embraer a Dassault ponúkajú verziu prepadovej stíhačky Mirage firmy Dassault. „Neotvárame šampanské až do budúceho týždňa,“ povedal Brasil pre Reuters, ale dodal: „blížime sa k 90%“ istote víťazstva. „Všetky okolnosti tomu nasvedčujú.“
Víkendová správa v denníku Folha de Sao Paulo hovorí, že brazílske vzdušné sily označili Su-35 ako ich prvú voľbu v súťaži podľa technických podkladoch, spomínajúc kvality ako jeho dlhý dolet a ďaleký dosah jeho radarových systémov v spojitosti s nízkou cenovou ponukou. „Ak budeme vedieť potvrdiť, že sme vybraní na základe technických parametrov, môžeme si byť istí, že sme vyhrali“, povedal Brasil dodajúc, že nevidel správu vzdušných síl, keďže ešte nebola vydaná.
Avšak pri prijímaní rozhodnutia vstúpi do hry okrem odbornej verejnosti aj politika. Členovia rady, ktorá bude mať konečné slovo sú prezident Fernando Henrique Cardoso, hlavy oboch komôr kongresu, minister financií a minister obrany.
Kvôli predošlým odkladom tendra sa stretnutie rady predpokladá na 12. júna a oficiálne svoje konečné rozhodnutie vyhlási 15. júna. Vláda však zatiaľ neoznámila, kedy urobí konečné rozhodnutie.
Ako najpravdepodobnejší víťazi sa odborníkom v odvetví javili Embraer a Dassault, pretože ich ponuka, v prípade ich víťazstva, obsahovala prvok lokálnych dodávok pre motory, zaisťujúc prácu pre firmu, ktorá je vlajkovou loďou krajiny.
Embraer oznámil, že by tu mohol vyrábať špeciálnu verziu Dassault Mirage známu ako 2000-BR, ktorá by jedného dňa mohla byť vyvážaná do ostatných krajín. Embraer je štvrtým najväčším svetovým civilným výrobcom lietadiel a brazílskym hlavným exportérom. Brasil spochybňuje argument Embraera, že to bude jediná spoločnosť ponúkajúca lokálnu výrobu svojich lietadiel, tvrdiac, že Suchoj a Avibras by urobili to isté, a Su-35 by mohol byť eventuálne vyrábaný v Brazílii na export.
V prepisoch zo špeciálneho vyhlásenia kongresu poslaného e-mailom agentúre Reuters Brasil citoval senior člena vzdušných síl, ktorý povedal: “Toto lietadlo (Mirage) nebude vyrábané v Brazílii.“
Embraer sa nevyjadril, konkrétne ktorá časť výrobného procesu by bola vykonávná v Brazílii.
Brasil vyhlásil, že jeho firma bude okrem výzbroje, systémovej a elektronickej integrácie lokálne produkovať i softvér pre Su-35.
Naviac Brasil povedal, že jeho firma spolu s Ruskom by postavili servisné stredisko v Brazílii za 22O miliónov dolárov, ktoré by zabezpečovalo všetky opravy a údržbu - jediná ponuka v súťaži zabezpečujúca tento postup.
Autor: Axel Bugge