Bieloruské štátne médiá zneužili pred voľbami svoje postavenie

Minsk 8. septembra (TASR) - Bieloruské štátne médiá - televízia, rozhlas a celoštátne denníky - nedokázali pred prezidentskými voľbami naplniť svoje ...

Minsk 8. septembra (TASR) - Bieloruské štátne médiá - televízia, rozhlas a celoštátne denníky - nedokázali pred prezidentskými voľbami naplniť svoje poslanie a namiesto poskytovania vyvážených a nezaujatých informácií o blížiacich sa prezidentských voľbách a kampani jednotlivých kandidátov nekriticky podporovali úradujúceho prezidenta Alexandra Lukašenka a o jeho protikandidátoch informovali len minimálne a takmer výhradne v negatívnom svetle.

Vyplýva to z predbežnej správy spoločnosti Memo 98, ktorá v Bielorusku od 23. júla do 23. augusta uskutočnila nezávislý monitoring bieloruských médií a troch ruských TV staníc, ktoré šíria svoj signál aj na bieloruskom území.

Najhrubšieho zneužitia svojho postavenia sa podľa správy Memo 98 dopustil bieloruský štátny rozhlas, ktorý v sledovanom mesačnom období venoval Lukašenkovi až 95 percent vysielacieho času o voľbách a hlavu štátu osvetľoval neutrálne až pozitívne. Kým Lukašenko dostal v rozhlase priestor 1 hodinu a 50 minút, meno hlavného protikandidáta Vladimira Gončarika sa po prvýkrát objavilo vo vysielaní štátneho rozhlasu až 23. augusta a vstup o oponentovi trval len 17 sekúnd, konštatuje správa Memo 98.

Bieloruská štátna televízia (BT) venovala Lukašenkovi v sledovanom období v spravodajstve a príspevkoch o voľbách 81 percent času. Dopúšťala sa neobjektívnosti a do spravodajstva vkladala subjektívne názory a komentáre. Úradujúceho prezidenta v BT podporovali aj známe osobnosti z Ruska, ktoré podľa Memo 98 otvorene a jasne vyzdvihovali A. Lukašenka, zdôrazňovali jeho zásluhy o stabilitu v krajine a ekonomický rozvoj a tvrdili, že len Lukašenko dokáže v Bielorusku vládnuť aj v budúcnosti.

Pluralita názorov sa objavila len v tlačených médiách a v spravodajstve troch ruských TV staníc. Ruské stanice RTR a NTV informovali aj o aktivitách lídra opozície V. Gončarika a priniesli tiež negatívne informácie o prezidentovi Lukašenkovi. Hlavná ruská štátna stanica ORT sa voľbám v Bielorusku venovala len okrajovo a iných kandidátov než Lukašenka ani len nespomenula.

Aby si bieloruský volič vytvoril ucelený obraz o kampani, nemohol sa spoľahnúť len na jeden denník. Kým štátne denníky ako Sovetskaja Belarus, Respublika, Narodnaja gazeta a Zvezda otvorene podporovali prezidenta A. Lukašenka a venovali mu 78 až 90 percent priestoru o voľbách, súkromné noviny Komsomolska pravda, Narodnaja vola, BDG, Svobodnoje novosti a ďalšie prezidenta kritizovali a prevažne pozitívne vykresľovali ostatných kandidátov.

Spoločnosť Memo 98 upozornila vo svojej správe aj na neprípustné útoky bieloruskej štátnej moci proti súkromným médiám za ich kritiku prezidenta a štátnych úradov. Stalo sa tak v prípade novín Narodnaja vola a BDG.

(spravodajca TASR Bohdan Kopčák)

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 207
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 8 008
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 343
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 237
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 085
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 311
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 030
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 3 598
  9. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 075
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 895

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kuriózny zločin spred 50 rokov ožíva vďaka novinárovi Romanovi Kaliskému

Vlastnú susedu chcela utopiť v odpadovej šachte, napokon dostala 6 rokov.

ŠPORT

Šupler: Keď sme boli v céčku, každý chcel ísť na MS. Dnes je situácia iná

Je ešte skoro, vraví Šupler o hráčoch do 18 rokov.

DOMOV

Viezli sme sa po trase, po ktorej Remiáš prešiel naposledy

Uplynulo 21 rokov od smrti Remiáša.

TECH

Objavili prepojenie medzi autizmom u vnúčat a fajčením v tehotenstve

Fajčenie môže ohroziť aj vaše vnúčatá.

Neprehliadnite tiež

Trump pozval filipínskeho prezidenta do Bieleho domu

Trump hovoril s Dutertem telefonicky, počas rozhovoru diskutovali aj o otázkach regionálnej bezpečnosti.

Venezuelská opozícia vyzýva na ďalšie protivládne protesty

Pri demonštráciách opozície vo Venezuele prišlo doteraz o život najmenej 32 ľudí.

V Černobyle stavajú novú elektráreň, energiu vyrobia solárne panely

S výrobou tzv. zelenej energie začnú v Černobyle ešte v tomto roku.

Pence považuje zahraničnú politiku USA za dôkaz obnovenia sily

Americký viceprezident vyhlásil, že svet má možnosť vidieť silu a rozhodnosť amerického prezidenta.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop