ktorých realizácia si vyžiada miliardy EUR. Mnohé z pripravovaných projektov majú za cieľ zlepšiť dopravné spojenia, v prvom rade železničnú sieť medzi 15 členskými krajinami a tuctom krajín, ktoré sa k únii pripoja v najbližšej budúcnosti.
Tie zahrňujú už existujúce projekty, akým je prepojenie Madridu a Barcelony rýchlovlakom a zlepšenie vlakového spojenia medzi Londýnom a Glasgowom. Medzi projektmi je však aj plánovaná stavba mostu medzi talianskou pevninou a Sicíliou, železničná sieť v západnej aj východnej Európe, diaľnica medzi Gréckom a Maďarskom, Poľskom a Rakúskom, ako aj projekt Galileo - satelitný navigačný plán EÚ. Projekty môžu poslúžiť ako základ pre taliansky program rozvoja infraštruktúry, keďže sledujú rovnaké ciele. Podľa Talianska by mala Európska investičná banka (EIB) poskytnúť každoročne úvery vo výške 70 miliárd EUR na dosiahnutie rastu hospodárstva.
Iniciatíva Talianska, ktoré preberá predsedníctvo EÚ v utorok, obnovilo záujem o tzv. "trans-európske siete" (TEN), ktoré majú za cieľ zlúčiť prostriedky EÚ, ako aj štátne a súkromné prostriedky v rámci veľkých projektov v oblasti rozvoja infraštruktúry. Zo 14 takýchto projektov, ktoré načrtli lídri EÚ v roku 1994, sa dodnes zrealizovali len tri. Nový zoznam, navrhnutý skupinou odborníkov pod vedením bývalého európskeho komisára pre dopravu Karla Van Mierta, potvrdil 14 doterajších projektov, ktoré by mali byť dokončené do roku 2010, ale zároveň k nim pridal 18 ďalších, ktorých realizáciu očakáva do roku 2020.
Celkové náklady na ich realizáciu sa pohybujú na úrovni 235 miliárd EUR, z tejto sumy však môže EÚ uhradiť každoročne len 600 miliónov EUR určených na projekty TEN. Ak Van Miertov návrh podporí aj Európska komisia, projekty budú mať šancu na získanie financií zo zdrojov, akými sú štrukturálne a kohézne fondy EÚ a pôžičky od EIB. V súčasnosti medzi jediné tri dokončené projekty patrí most Oresund medzi Dánskom a Švédskom, modernizácia milánskeho letiska Malpensa a železničná sieť v Írsku.