letecký salón v Le Bourget pri francúzskej metropole Paríž, ktorý slávnostne otvoril francúzsky prezident Jacques Chirac.
Zostupná špirála v leteckom priemysle - ako príčiny uvádzajú svetové agentúry epidémiu SARS, vojnu v Iraku a klesajúci dopyt o obchodné a prázdninové cestovanie - stlmila očakávania na objednávky veľkých lietadiel, ako sa to zvyčajne oznamuje počas leteckej prehliadky, ktorá bude pokračovať do 22. júna.
A nielen to, americké ministerstvo obrany dokonca zakázalo vysokým americkým vojenským predstaviteľom, aby aerosalón navštívili - čo je krok, ktorý sa všeobecne interpretuje ako trest za odmietnutie podpory Francúzska podporovať vojnu proti Iraku.
Všetky tieto skutočnosti posilnili trend medzi veľkými spoločnosťami leteckého priemyslu, ktoré čoraz menej závisia od dvoch hlavných aerosalónov - parížskeho Le Bourget a anglického Farnborough - na vystavovanie svojich výrobkov a uzatváranie obchodov.
Francúzsky prezident Jacques Chirac sa už v sobotu prechádzal po výstavisku, pristaviac sa pri exponátoch európskeho výrobcu dopravných lietadiel Airbus a uznávanej ruskej leteckej dizajnérskej firme Suchoj. Chirac sa vyjadril, že "veľmi podporuje dôležitý rozvoj spolupráce v oblastiach leteckého priemyslu a vesmírnych programov medzi Ruskom a Európou a hlavne medzi Ruskom a Francúzskom."
Pozoroval tiež jedno z nadzvukových lietadiel typu Concorde, ktorý stiahli letecké spoločnosti Air France a British Airway zo svojich leteckých parkov, ako pristál na letisku aerosalónu na svojej ceste do múzea.
Parížsky letecký salón, ktorá sa prvýkrát uskutočnil v roku 1909, zostáva veľkou atrakciou pre fanúšikov letectva. Príkladom bola letecká ukážka stíhačky od francúzskej firmy Dassault, ktorá robila akrobatické obraty niekoľko sto metrov nad letiskom Le Bourget.
Existuje intenzívny záujem, ktorý sa tento rok zameral na bezposádkové prieskumné lietadlá ako Global Hawk od firmy Northrop Grumman a Predator od spoločnosti General Atomics. Práve Predator pomáhal americkým vojskám v Afganistane a Iraku a tieto lietadlá sú aj nosnou témou aktuálneho ročníka štyri dni trvajúceho fóra.
A napriek neúčasti predstaviteľov ministerstva obrany sa očakáva, že budú prítomní predstavitelia z amerického ministerstva obchodu a zahraničných vecí, ktorí budú podporovať letecký priemysel v jeho úsilí predať svoje výrobky a uzatvoriť obchodné dohody.
Podľa údajov organizátorov sa celková výstavná plocha zmenšila o päť percent v porovnaní z rokom 2001, počet vystavovateľov klesol na 1700 z 1856 a počet prezentovanej leteckej techniky je tiež menší - 206 namiesto 226 z roku 2001. Počet vystavovateľov zo Spojených štátov klesol celkovo o 20 percent.
Aj napriek týmto problémom je aerosalón Le Bourget naďalej udalosťou, na ktorej sa verejnosť dozvedá o najnovšom vývoji v leteckom priemysle.
Dvaja lídri na svetovom trhu dopravných lietadiel - americká spoločnosť Boeing a jej hlavný konkurent z Európy firma Airbus na tohtoročnom aerosalóne prezentujú iba zmodernizované verzie starších typov prúdových lietadiel a pokúšajú sa podnietiť viac záujmu o lietadlá, ktoré sú zatiaľ v projektovej fáze: Boeing predstavuje na spotrebu paliva úsporné dopravné lietadlo 7E7 a Airbus na lietadlo A380 superjumbo s kapacitou 550 pasažierov.
Americký výrobca lietadiel firma Boeing, na ktorého naplno doľahla kríza leteckej dopravy, na výstave tiež oznámil, že predpokladá v roku 2005 zlepšenie predaja civilných lietadiel. Podľa vedúceho divízie civilného letectva spoločnosti Alana Mulallyho sú v roku 2005 dobré šance na zlepšenie objednávok nových lietadiel.
Alan Mulally svoje predpoklady o zlepšení predaja lietadiel zakladá na odhade, že do konca tohto roku sa letecká doprava celosvetovo dostane na úroveň z roku 2000, po prudkom poklese, ktorý zapríčinili teroristické útoky z 11. septembra 2001 na americké mestá.
Boeing chce v tomto roku predať 280 nových lietadiel, čím sa dostane na druhé miesto za európskeho výrobcu lietadiel Airbus, ktorý predpokladá predaj 300 strojov. Budúci rok už Boeing počíta s predajom 275 až 300 lietadiel.
Americká firma Northrop Grumman oznámila, že jej bezposádkové prieskumné lietadlo s názvom Global Hawk sa podrobí vojskovým skúškam nemeckých ozbrojených síl v čase, keď sa vojenskí predstavitelia rozhodujú, či jeho verziu Euro Hawk vybavia senzormi od európskeho výrobcu - konzorcia EADS, ktorej súčasťou je aj firma Airbus.