Praha 12. júna (TASR) - Môj dedko bol kaviarnik, môj otec bol kaviarnik, ja som tiež kaviarnik, hovorí Grék Georgios Fotiadis v reklamnom televíznom spote, ktorý má presvedčiť Čechov, aby v referende hlasovali za členstvo krajiny v Európskej únii (EÚ).
Divákom sa čiperný majiteľ kaviarničky zároveň zveruje, že po tom, ako sa Grécko v roku 1981 stalo členom únie, k nemu jazdí takmer trikrát viac hostí. Preto si mohol ku kaviarni postaviť aj penzión.
Georgios sa stal podľa mediálnych prieskumov najúpešnejšou postavou kampane, na ktorú vládny kabinet vyčlenil 200 miliónov korún. Okrem neho výhody členstva propagujú politici v televíznych diskusných reláciách, na billboardoch pripomína uzol na kravate blížiaci sa termín referenda a konajú sa koncerty na podporu vstupu ČR do EÚ.
"Grék je fajn, všetko je to fajn. Štát ma akurát zabudol informovať, kam mám ísť hlasovať," sťažuje sa muž v stredných rokoch z Prahy 6, jednej z najväčších mestských častí českej metropoly, do ktorej sa presťahoval pred pár mesiacmi.
Na rozdiel od Slovenska, kde dostali občania do poštových schránok informácie o mieste a čase konania plebiscitu spolu so vzorom hlasovacieho lístka, v Českej republike sa tak nestalo. Hlasovať sa pritom bude v rovnakých miestnostiach, na ktoré si občania zvykli z predchádzajúcich volieb do snemovne alebo senátu. Na dôkladné informovanie veľkej skupiny prvovoličov a tých, ktorí sa sťahovali a bývajú na inom mieste, sa pozabudlo.
Aj keď v Českej republike nehrozí podobná dráma ako na Slovensku a v Poľsku, pretože zákon nehovorí o potrebnej nadpolovičnej účasti voličov a o vyslovení sa občanov za integráciu neexistujú pochybnosti, môže krajina utŕžiť hanbu kvôli nízkej účasti. Možno aj preto, že voliči k urnám jednoducho netrafia.
(osobitná spravodajkyňa TASR Alena Lacyková) juh