Berlín 10. júna (TASR) - Vo výstavbe kontroverzných projektov láme Čína v ostatnom čase jeden rekord za druhým. Počas minulého víkendu bol položený základný kameň pre výstavbu 36 kilometrov dlhého autostrádového mosta v tvare S, ktorý bude viesť ponad Východočínske more a o päť rokov má spojiť vchod do zálivu pri meste Chang-čou na južnom brehu s mestom Ťia-ťing na severe, informuje nemecký denník Die Welt.
Projekt, ktorý bude stáť 11,8 miliardy jüanov (približne 1,3 miliardy eur) má skrátiť cestu zo Šanghaja do prístavného mesta Ning-po približne o 120 kilometrov. Cieľom odvážneho projektu je lepšie prepojenie hospodársky prekvitajúcej delty s územím, obývaným približne 25 miliónmi ľudí.
Od roku 2009 má po novej autostráde, ktorá bude súčasne najdlhším morským mostom na svete, prejsť denne 45.000 vozidiel, do roku 2015 by to malo byť 80.000 vozidiel. Výstavbou nového mosta začne Peking štvrtý zo svojich svetových projektov. K trom predchádzajúcim patrí vybudovanie priehrady Tri rokliny, najvyššie položenej železnice na svete, vedúcej do Tibetu a kanálov, dlhých viac ako 1000 kilometrov, slúžiacich na prepravu vody z juhu na sever.
Svojimi násilnými zásahmi do prírody sa Čína nedostáva len do Guinnessovej knihy rekordov, ale aj na čiernu listinu ekologických združení, upozorňuje Die Welt.
Budovateľov autostrádového mosta nezdrží od ich famóznych plánov ani skutočnosť, že vo vybranej lokalite sa často vyskytujú tajfúny, ani nevýhodné zloženie morského dna, a ani veľmi časté zmeny počasia v zátoke.
Na výstavbu mosta použijú stavbári milióny ton betónu a 600.000 ton ocele. Most bude stáť na 660 oblúkoch a 7000 pilieroch zapustených do morského dňa a má odolať búrkam, ženúcim sa rýchlosťou 228 metrov za sekundu.
Projektanti mosta sa bránia tvrdením, že príprave stavby predchádzalo dôkladné štúdium záznamov o počasí za uplynulých 50 rokov a tvrdia, že most môže byť v prevádzke bez väčších opráv rovných sto rokov. Pri príprave projektu sa čínski inžinieri radili s odborníkmi z USA, Japonska a z Nemecka, uzatvára Die Welt.