
Steffi Grafová a André Agassi nakrútili v roku 2002 v Los Angeles reklamu pre nemeckú telekomunikačnú spoločnosť, po útokoch na newyorské dvojičky sa nechal na reklamu nahovoriť aj Woody Allen. FOTO – ČTK
Najprestížnejšie firmy už roky spájajú produkty a značky s najslávnejšími osobnosťami šoubiznisu, v reklamách hrajú najznámejšie celebrity zo sveta umenia i športu. Diktuje im to marketingová stratégia, podľa nej známa tvár najvýraznejšie ovplyvňuje spotrebiteľa.
Prehovorili Marilyn aj Woodyho
Málokto z oslovených sa tomu bráni, ak ide o kvalitný produkt, v prvých reklamách si zahrala aj Marilyn Monroe. Dostávajú za to veľké peniaze na ruku, ale aj podľa vysielacieho času. Napríklad herečka a speváčka Jennifer Lopezová nedávno podpísala zmluvu s firmou Pepsi v závratnej hodnote 165 miliónov eur. To je vyše 6,5 miliardy korún. Pepsi už robil reklamu Michael Jackson (v roku 1984), podpísal kontrakt na 80 miliónov dolárov. Ďalšími hviezdami boli Lionel Ritchie, Tina Turnerová, štvorica Spice Girls aj Britney Spearsová a Shakira.
Zaujímavým prípadom reklamnej tváre je modelka Elisabeth Hurleyová. Známou sa stala skôr ako priateľka niekdajšieho idolu žien Hugha Granta a vyzývavými šatami, ktoré mala oblečené na premiére Štyri svadby a jeden pohreb, kozmetický koncern Esteé Lauder s ňou vzápätí podpísal zmluvu za 8 miliónov dolárov na tri roky. Až potom sa jej nahrnuli zmluvy na filmové úlohy. Účinkovanie v reklame však neodmietli ani už úspešné herečky Melanie Griffithová, Nastassja Kinská či Tatum O‘Nealová. Keď ich kolegyňa Gwyneth Paltrowová prijala úlohu v reklame na alkoholické nápoje Martini a Rossi, spoločnosťou to zarezonovalo. Herečka je totiž zarytou abstinentkou a kedysi podporovala skupiny bojujúce proti alkoholizmu. Nečudo, že zmenila názor – za dva dni nakrúcania mala zisk na konte päť miliónov dolárov.
Hollywoodske hviezdy sa často objavujú v reklamách, ktoré nie sú určené na americký trh. Najčastejšie sa ich tvár objavuje v reklamách pre Japoncov. Aj kultový režisér a herec Woody Allen sa nechal nahovoriť na reklamu – propagoval zamilované mesto New York, ktoré prišlo po teroristických útokoch v roku 2001 o turistov. V reklame sa neváhal nechať zosmiešniť a pokúšal sa o trojitý lutz na klzisku pred Rockefellerovým centrom. Reklamy nakrúcajú aj režiséri – známa obchodná sieť Gap angažovala na taký účel bratov Coenovcov, Romana Coppolu i Camerona Crowa, vystupovali pre nich aj hviezdy hudobného sveta Aerosmith, Maysi Gray, Alanis Morisett a Seal.
Schumacher je jednotka
So športovcami v reklame je to pre firmy menej nebezpečné – umelec môže byť vnímaný verejnosťou odlišne, aj kontroverzne, popularita športovca je viazaná na presne merateľný úspech. Hovoria zaňho výsledky. Najlepšie platenému športovcovi sveta, pilotovi Formuly 1 Michaelovi Schumacherovi, tvoria podstatnú časť bohatstva práve peniaze z reklamy. Keď mu v roku 2004 vyprší zmluva s Ferarri, bude mať na konte 600 miliónov eur (24 miliárd 600 miliónov slovenských korún), podstatnú časť tvoria práve príjmy z reklamy. O nič horšie na tom nie je ani golfista Tiger Woods – má zmluvu s firmou Nike, ktorá mu garantuje za päť rokov 100 miliónov dolárov, ale aj podiely na zisku z predaja golfových loptičiek. Dokonca, nemocnica, ktorá mu laserovou operáciou odstránila očnú chybu, mu platí dva milióny dolárov ročne, aby ho mohla uvádzať ako referenciu.
Najlepší futbalista všetkých čias, dnes dôchodca Brazílčan Pelé dokonca povedal áno na reklamu firme, propagujúcej tabletky na posilnenie mužnosti. Basketbalista Shaquill O‘Neal robí reklamu pre Pepsi a má ďalšie reklamné zmluvy na 250 miliónov dolárov. Majetok tenistu Andrého Agassiho sa odhaduje na 300 miliónov dolárov a nedávno si prilepšil tiež inak ako tenisom – za pár viet a úsmevov do kamery zinkasovali s manželkou Steffi Grafovou od mobilného operátora 350 miliónov korún. Tenistky a sestry Serena a Venus Williamsové dostanú za tri roky propagácie žuvačiek 7 miliónov dolárov a Serena uzavrela roku 2001 päťročnú zmluvu s výrobcom športových potrieb na 40 miliónov dolárov, čo je najvyššia suma, akú kedy športovec získal od jednej firmy.
Mimochodom, futbalista David Beckham len za požičanie svojho mena na počítačovú hru s názvom David Beckham Soccer zinkasoval približne 1,5 milióna libier.
Falšovať celebritu sa neoplatí
Nájdu sa aj vynaliezavé firmy, ktoré sa snažia na reklame ušetriť tak, že nájdu človeka, ktorý sa na niektorú z hviezd podobá. V Nemecku sa podobný problém dostal až pred súd a ten rozhodol, že dvojník pilota Formuly 1 Michaela Schumachera, Frank Saasen v reklame viac vystupovať nesmie. Súd tak rozhodol v pojednávaní proti riaditeľovi nemeckej agentúry zamestnávajúcej dvojníkov známych osobností Marcovi Schrödero- vi.
ROMAN KRPELAN