PETROHRAD, BRATISLAVA. Stačilo jedno vyjadrenie a teória, že za sobotňajšou haváriou ruského lietadla v Egypta stoja teroristi, sa opäť vrátila do hry.
„Jediným rozumným vysvetlením toho, že lietadlo bolo zničené priamo zo vzduchu, je fyzický vplyv na neho,“ povedal na tlačovej konferencii Alexander Smirnov, šéf leteckej spoločnosti Kogalymavia, ktorej spadnutý airbus patril.
Neexistuje taká kombinácia
Prvé vyjadrenia z víkendu pritom vyvracali úvahy o teroristickom útoku, aj keď sa k nemu prihlásil Islamský štát, a hovorili o technickej poruche.
Ešte v nedeľu sa pritom objavila informácia, že lietadlo sa rozpadlo už vo vzduchu a technické problémy Smirnov poprel.
„Neexistuje žiadna kombinácia zlyhaní systémov, ktoré by viedli k rozpadu lietadla ešte vo vzduchu,“ vyhlásil. ((anketa))
Teroristi na Twitteri síce hovorili o „zostrelenom“ lietadle, no podľa odborníkov nemajú na Sinajskom polostrove také zbrane, aby toho boli schopní.
Let MH17 zostrelený nad východnou Ukrajinou minulý rok síce letel ešte vo väčšej výške, no na zostrelenie bol potrebný ruský systém BUK, ktorý sa preváža na kolesách.
Ozbrojenci na Sinaji, ktorí bojujú proti egyptskej vláde, majú len strely odpaľované z pleca.
„Prvé správy hovoria, že lietadlo sa rozpadlo na dve časti, čo naznačuje katastrofickú chybu, nie mechanickú a tým pádom bombu na palube,“ povedal pre BBC Michael Clarke, riaditeľ think-tanku Royal United Services Institute.
„Ak by sme mali teda v tejto fáze niečo predpokladať, skôr pôjde o bombu na palube, ako strelu zo zeme.“
#UPDATE Egypt crash pilots 'totally' lost control: Russian airline https://t.co/LrWmsFFZoa pic.twitter.com/DYSaX7pKFm
— Agence France-Presse (@AFP) 2. Listopad 2015
Nedá sa vylúčiť bomba
Letisko v prímorskom letovisku Šarm aš-Šajch, z ktorého ruské lietadlo štartovalo, má bezpečnostné štandardy porovnateľné s väčšinou letísk na svete, no nikdy sa nedá vylúčiť, že sa niekomu podarí prepašovať na palubu bombu.
Ruské úrady však zatiaľ opakujú, že nič nie je jasné a dôležité budú výsledky skúmania čiernych skriniek. „Nemôžeme vylúčiť žiadnu verziu, vyšetrovanie sa len začína,“ uviedol hovorca Kremľa Dmitrij Peskov.
Aj keď to letecká spoločnosť popiera, príčinou nakoniec naozaj môže byť technické zlyhanie. Airbus 321, ktorý mal počas letu na palube 224 ľudí, lietal už osemnásť rokov, aj keď tento vek nie je pri lietadlách považovaný za problémový.
Podľa Aviation Safety Network však mal za sebou technické problémy, keď sa jeho chvost poškodil pri vzlietnutí v Káhire v roku 2001.
Únava materiálu?
Poškodenia v tejto časti lietadla budú určite „predmetom záujmu vyšetrovateľov“, vyhlásil pre Guardian Tony Cable, bývalý vyšetrovateľ leteckých nehôd v Británii. „Akákoľvek slabosť alebo únava materiálu v tejto časti lietadla je zlou správou.“
Minimálne raz spôsobila nehodu práve nekvalitná oprava po poškodení zadnej časti lietadla. Boeing 747, ktoré využívali Japan Airlines, opravovali sedem rokov pred haváriou v roku 1985. Zomrelo 524 ľudí, ide o najhoršiu leteckú tragédiu, ktorá sa týkala len jedného lietadla.
Začne sa identifikácia
Do Petrohradu vládnym špeciálom dopravili prvých 140 tiel obetí leteckého nešťastia . Agentúre TASS to potvrdil vicegubernátor mesta Igor Albin, podľa ktorého telesné pozostatky prepravili do ústavu súdneho lekárstva, kde sa uskutoční ich identifikácia.
Ruské ministerstvo pre mimoriadne situácie medzičasom informovalo, že ďalšie lietadlo s telami obetí by mohli z Egypta do Petrohradu vypraviť v pondelok večer.
Agentúra TASS tiež informovala, že práve v súvislosti s podozrením zo zlého technického stavu lietadla v pondelok vedenie letiska v egyptskom letovisku Hurghada o osem hodín odložilo štart lietadla uralskej leteckej spoločnosti Ural Airlines (Uraľskije avialiniji).