JIWU, BRATISLAVA. Najnovším výrobkom od Applu trvá cesta do Európy po mori 60 dní.
Čína, kde sa väčšina z nich vyrába, sa rozhodla tento čas skrátiť a posielať tovar vlakom.
Cesta z východočínskeho mesta Jiwu do Madridu prekonala Transsibírsku magistrálu a stala sa najdlhšou vlakovou traťou na svete.
Moderná karavána
Nákladný vlak s 82 vagónmi, ktorý prvýkrát vyrazil 18. novembra, bude putovať cez sedem krajín.
Odštartoval v Jiwu, ktoré je podľa denníka Washington Post najväčším čínskym veľkoobchodným centrom spotrebného tovaru.
V centrálnej Ázii bude prechádzať cez región Sin-Ťiang a Kazachstan, kadiaľ pred storočiami prechádzali čínske obchodné karavány.
Pokračovať bude cez Rusko, Bielorusko, Poľsko, Nemecko, Francúzsko až po konečnú v Madride.
Trať je súčasťou projektu Nová hodvábna cesta, na ktorú podľa Washington Post vyčlenila vláda Si Ťin-pchinga už viac ako 40 miliárd dolárov.
Agentúra Reuters tvrdí, že jej cieľom je oživiť medzikontinentálne obchodné trasy po vode aj po súši.
Aj cez Turecko
Plánovaná je ešte jedna trasa, ktorá by do Európy vchádzala cez Turecko, ako aj nová námorná obchodná cesta.
Spájala by prístavy Fuzhou a Kanton s prístavmi v Indii, Indonézii, Srí Lanke, Keni, Grécku a Taliansku.
Prevážať náklad po mori je podľa Economistu v súčasnosti lacnejšie. Preprava jedného kontajnera stojí štyritisíc dolárov, o päťtisíc menej ako preprava vlakom.
Tento rozdiel sa vyrovnáva. Už dva roky funguje trasa, ktorá spája Duisburg s čínskym mestom Čchung-čching.
Počet nákladných kontajnerov sa vďaka nej zvýšil už o 80 percent a čoraz častejšie sa do Číny nevracajú prázdne. Európski výrobcovia ich napĺňajú drahými komoditami, akými sú napríklad luxusné autá.