SME

Prečo je Chrámová hora najcitlivejším kilometrom na svete

Pre spory o Chrámovú horu v Jeruzaleme sa Izraelčania obávajú nového konfliktu.

V Jeruzaleme je po útokoch napätie.V Jeruzaleme je po útokoch napätie. (Zdroj: SITA/AP)

JERUZALEM, TEL AVIV. „Chrámová hora je najcitlivejším kilometrom na celej zemi,“ povedal nedávno izraelský premiér Benjamin Netanjahu.

Práve pre spory o ňu v starom Jeruzaleme vypukli nové násilnosti, ktoré znervózňujú nielen domácich, ale aj svetových politikov.

Pred vyše dvanástimi rokmi podobné roztržky viedli k vypuknutie palestínskej intifády.

Prečo je Chrámová hora taká uznávaná moslimami aj židmi a vyvoláva také obavy a nové nepokoje v Izraeli a na palestínskych územiach?

Abrahám aj Mohamed

Chrámová hora
  • Na Chrámovej hore majú moslimovia Skalný dóm, ktorý je najznámejším symbolom súčasného Jeruzalema, aj mešitu al­Aksá, tretie najsvätejšie miesto pre moslimov.

  • Na jej západnej strane je Múr nárekov, pozostatky druhého židovského chrámu.

Hora, kde podľa židovskej tradície Boh v poslednej minúte zabránil Abrahámovi obetovať syna Izáka a kam na jeho nočnej ceste proroka Mohameda preniesol Alah, nikdy nebola len miestom, ku ktorému vzhliadali veriaci.

Chrámová hora je symbolom Jeruzalema a v posledných desaťročiach aj nielen náboženského, ale aj politického konfliktu medzi židmi a Arabmi.

Napätie na Chrámovej hore sa prenáša do mesta a z mesta do celej krajiny a regiónu. Platí to aj naopak.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C3J5B na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 710
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 239
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 542
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 874
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 190
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 026
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 785
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 888
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Miloš Roman.

Na gól čakali fanúšikovia 50 minút.


TASR
Futbalisti FK Humenné.

Domáci Považania inkasovali tri góly v úvodnom polčase.


TASR
Máté Lékai (vľavo) a Lukáš Urban v prvom štvrťfinále Európskeho pohára EHF FTC-Green Collect Budapešť - Tatran Prešov.

Hádzanárov Tatrana čaká domáca odveta vo štvrťfinále Európskeho pohára EHF.


Larry Lloyd.

Po skončení v Nottinghame pôsobil ako hrajúci tréner vo Wigane, ktorý dostal zo štvrtej do tretej ligy.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu