Poľské lode z mesta Elblag musia k moru cez Kaliningrad, teraz chcú vlastnú cestu.
ELBLAG, BRATISLAVA. Mesto Elblag nepatrí medzi najväčšie poľské prístavy, jeho význam je skôr regionálny. Ak sa však chcú lode z tohto severovýchodného poľského mesta dostať na šíre more, musia prejsť cez ruské vody.
Stodvadsaťtisícový Elblag sa totiž nachádza vo Vislianskom zálive, ktorý od Baltského mora oddeľuje asi kilometer široká kosa (dlhý výbežok pevniny). A jediný prechod je cez prieplav, ktorý patrí ruskému Kaliningradu.
Aj preto už v roku 2006 premiér Jaroslaw Kaczyński, toho času šéf najsilnejšej opozičnej strany Právo a spravodlivosť (PiS), navrhoval vybudovať vlastný poľský kanál, ktorým by tento región získal prístup k moru bez závislosti od Ruska.
Doteraz sa tak nestalo. Ešte vlani sa súčasná vláda Donalda Tuska odmietala vrátiť k nákladnej výstavbe, ktorá podľa kritikov nemusí byť návratná a ohrozuje aj ekológiu.
Znížiť závislosť
- Spojil by Visliansky záliv s Baltickým morom. Teraz sa musia poľské lode plaviť cez prieplav v ruských vodách.
- S nápadom prišiel už v roku 2006 Jaroslaw Kaczyński. Ten kanál podporuje aj teraz. Mal by znížiť závislosť od Ruska.
- Mnohí hovoria, že sa kanál neoplatí ekonomicky a uškodí miestnej ekológii.
- Premiér Donald Tusk bol k nemu doteraz skeptický. Po kríze na Ukrajine na ňom začalo pracovať ministerstvo infraštruktúry a rozvoja.
Ruská invázia na Kryme a vojna na východe Ukrajiny to môžu zmeniť. Poľské ministerstvo infraštruktúry a rozvoja teraz hovorí, že projekt je na zozname legislatívnych prác vlády.
A poľskí politici otvorene hovoria aj o geopolitických dôvodoch zmeny názoru.