Agentúrnu správu sme nahradili autorským textom denníka SME
KUALA LUMPUR, BRATISLAVA. Šestnásť dní žili v neistote, keď nevedeli, kam zmizli ich príbuzní.
Začínali byť zúfalí, obviňovali úrady, že im zatajujú informácie, keď chceli prehovoriť s novinármi, zabránili im v tom. Príbuzní pasažierov letu MH370 sa smutnú pravdu dozvedeli až v pondelok.
„Malajzijské aerolínie vám s hlbokou ľútosťou oznamujú, že let číslo MH370 sa takmer určite stratil a nikto neprežil,“ zasvietila im správa na mobilných telefónoch.
Tým, ku ktorým sa letecká spoločnosť dostala, to oznámili osobne. Informáciu o smrti všetkých 239 ľudí na palube potom pred novinármi potvrdil i malajzijský premiér Najib Razak.
Uprostred oceánu
„S hlbokou ľútosťou a smútkom vás musím informovať, že podľa najnovších údajov skončil let MH370 v južnej časti Indického oceánu,“ povedal novinárom.
Tými „najnovšími informáciami“ sú výsledky analýzy Britského odboru pre vyšetrovanie leteckých havárií, ktorý rozobral satelitné snímky britskej spoločnosti Inmarsat.
„Na základe nich vieme povedať, že MH370 letel južným koridorom a že jeho posledná pozícia bola uprostred Indického oceánu, západne od austrálskeho Perthu,“ povedal.
Dodal, že ide o územie, v ktorom nie sú letiská a lietadlo teda nemohlo núdzovo pristáť, na dlhší let mu už neostávalo palivo.
Preto oznámil, že Boeing 777 spadol do mora. Viac informácií sľúbil až na ďalšej tlačovej konferencii, ktorú ohlásil na utorok.
Okamžite po ohlásení správy smerovali k hotelu v Pekingu, kde ubytovali pozostalých pasažierov letu (z Číny ich bolo najviac, až 150), sanitky so záchranármi.
Agentúra Nová Čína priniesla zábery pozostalých, ktorí po oznámení smrti príbuzných odpadávali, jednu ženu previezli na nosidlách.
Slzy, zmätok, hnev
„V pekinskom hoteli to vyzerá úplne zúfalo. Slzy, zmätok, hnev,“ opísal na Twitteri situáciu v hoteli korešpondent Sky News Jonathan Samuels.
Oznámenie malajzijského premiéra síce poprelo teórie, že lietadlo uniesli teroristi a budú žiadať výkupné (alebo absurdnejšie teórie o únose mimozemšťanmi), ale neodpovedalo na otázku, prečo počas letu z Kuala Lumpuru do Pekingu náhle zmenilo smer a vydalo sa na juh.
Urobilo obrat takmer o 180 stupňov, no nevieme, prečo išlo až tak ďaleko. Možno sa to dozvieme v utorok na tlačovej konferencii.
Miesto, o ktorom hovoril Razak, sa zhoduje s nálezmi z minulých dní. Čínske úrady oznámili, že v mori v južnej časti Indického oceánu ich lietadlo videlo niekoľko „podozrivých“ objektov, podobný nález hlásili aj Austrálčania, vyslali po ne lode.
Objekty, ktoré by teoreticky mohli byť súčasťou havarovaného lietadla, objavili aj francúzske satelity.
Hra s časom
Tie sa však od čínskych a austrálskych trosiek nachádzajú príliš ďaleko, takmer tisíc kilometrov. „Nemôžeme povedať, ktoré patria k lietadlu, kým nemáme niečo v rukách,“ cituje BBC oceánografa Simona Boxalla.
Pátranie podľa neho komplikujú aj morské prúdy.
„Kým analyzujeme satelitné zábery, trosky už môžu byť inde. Ide o desiatky kilometrov, takéto veci sa navyše môžu veľmi ľahko potopiť. Na dne oceánov je množstvo odpadu, niektoré veci je výnimočne náročné nájsť len vďaka lodiam na hladine,“ hovorí.
Aj preto Američania poslali do Austrálie špeciálny prístroj, ktorý priviažu o loď a ponoria ho.
Ten pri pomalých rýchlostiach meria ultrazvukové signály z hĺbky až šesť kilometrov, ktoré vysiela čierna skrinka lietadla. Tá funguje len mesiac po havárii, na jej nájdenie tak majú už len dva týždne.
„Stále hráme o preteky s časom. Kým však máme aspoň malú nádej, pátranie bude pokračovať,“ povedal na pravidelnej tlačovej konferencii hovorca čínskeho ministerstva zahraničných vecí Chong Lej. Na juh už mieria aj dva čínske ľadoborce.