VARŠAVA, BRATISLAVA. Havária vlakov na juhu Poľska, pri ktorej zahynulo 16 ľudí, ukázala, v akom zlom stave sú poľské železnice. Pár dní po nehode o tom píšu poľské médiá.
Najviac nehôd
Tie citujú správu Európskej komisie z roku 2010, podľa ktorej boli v tom roku poľské železnice najnebezpečnejšie v Európskej únii. Stalo sa na nich najviac nehôd – 449 – z celkového počtu vyše 2400.
Správa hovorí, že ten rok sa v Poľsku stalo aj najviac smrteľných nehôd – 283. Druhé Nemecko malo 146 takých havárií, Rumunsko 139.
Ako povedala hovorkyňa Európskej komisie Helen Kearnsová pre Poľské rádio, vplyv na to majú aj nedostatočné investície do tratí.
Podľa reportáže TVN24 je len tretina železničných tratí v dobrom stave. V rokoch 2002 až 2006 sa podľa gazeta.pl investovalo na kilometer trate v Poľsku štyritisíc eur, no napríklad v Belgicku stokrát viac.
V Poľsku pritom objem prepravy ľudí aj počet kilometrov koľají klesá. Pred 22 rokmi bolo v krajine 24tisíc kilometrov tratí, teraz 19-tisíc.
Výpravcu nevypočuli
Vyšetrovanie sobotnej nehody naznačuje, že chyboval človek. Výpravca vlaku z Varšavy do Krakova na svojom úseku 10 kilometrov od havárie mal preklopiť výhybku vlaku na pravú trať.
Namiesto toho zostal vlak na ľavej koľaji, kde sa zrazil s vlakom z Przemyslu.
Výpravca mal ešte desať minút na to, aby si uvedomil chybu a informoval rušňovodičov, no nespravil to. Do služby prišiel krátko pred nehodou.
Prokuratúra ho chce obžalovať z neúmyselného spôsobenia havárie so smrteľnými následkami. Hrozí mu až osem rokov väzenia.
Výpravca sa hneď po katastrofe nervovo zrútil a museli ho previezť na psychiatriu. Doteraz ho nevypočuli, objavili sa aj podozrenia, že sa mal pokúsiť sfalšovať dokumenty.