Agentúrne spravodajstvo sme o 18:42 nahradili autorským článkom denníka SME.
SZCZEKOCINY, BRATISLAVA. Také nešťastie sa na poľskej železnici nestalo od roku 1990. Čelná zrážka dvoch vlakov v sobotu šokovala krajinu.
Zomrelo pri nej najmenej šestnásť ľudí, takmer 60 osôb skončilo v nemocnici. Medzi obeťami je aj Američanka, zranený bol aj jeden Čech.
Pri obci Szczekociny, asi sto kilometrov na sever od Krakova, do seba v plnej rýchlosti narazili dva vlaky. InterCity z Przemyslu do Varšavy aj vlak Interregio z Varšavy do Krakova išli nepochopiteľne na rovnakej koľaji.
Nemali čas reagovať
Oba vlaky mohli ísť rýchlosťou až 120 kilometrov za hodinu. „Rušňovodiči nemali veľa času na reakciu. V noci každý rozsvietený bod môže značiť niečo iné,“ povedal pre gazeta.pl videobloger a expert na vlaky Iwan Waszkiewicz.
Potvrdzujú to aj tí, čo prežili. Podľa viacerých pasažierov nebolo vôbec počuť, že by vlaky brzdili.
„Prvé tri vagóny sú ako harmoniky,“ komentoval pre portál gazeta.pl jeden zo svedkov. Celkovo bolo vo vlakoch s desiatimi vozňami asi 350 osôb. V nedeľu už hľadali iba jednu osobu – rušňovodiča. Jeho kolegu z druhého vlaku našli mŕtveho.
Na miesto nehody prišiel v nedeľu premiér Donald Tusk aj prezident Bronislaw Komorowski, ktorý vyhlásil na pondelok a utorok dvojdňový štátny smútok.
Podobná havária sa na tejto trati len pár kilometrov odtiaľ stala v roku 1994, pri čelnej zrážke vtedy zahynul jeden človek. Ako je možné, že obidva vlaky išli na jednej koľaji? Príčiny tragédie zatiaľ nie sú známe.
Isté je, že tretia koľaj bola vyradená z prevádzky pre údržbárske práce. Najčastejšie sa zatiaľ spomína ľudská chyba.
Zástupca poľských železníc pre portál dziennik.pl povedal, že alkohol skúmali aj medzi pracovníkmi, ktorí majú na starosti dopravu na danom úseku. V sobotu večer boli triezvi.
Ako pred sto rokmi?
„Môžeme hovoriť o prapríčine tej havárie, čo je stav bezpečnosti železničnej dopravy v Poľsku,“ povedal pre agentúru PAP prezident Zväzu rušňovodičov Leszek Mietek.
„V Poľsku máme signalizáciu na trati takú istú ako pred vyše sto rokmi. Líši sa len v tom, že sa neriadi mechanicky, ale elektronicky.“
Bloger Waszkiewicz dodal, že v Poľsku doteraz nefunguje kabínová signalizácia, ktorá signály zo semaforov ukazuje aj v kabíne rušňovodiča. Systém ako v Európe len pomaly začínajú zavádzať.
Premiér Donald Tusk katastrofu označil za najtragickejšiu za posledné roky. V desiatich poškodených vozňoch sa v čase nešťastia nachádzalo až 350 pasažierov.