LONDÝN. V uplynulých šiestich rokoch počet ľudí, ktorí sa aktívne zaujímajú o správy, klesol zhruba o štvrtinu. Naďalej slabne záujem o tradičné médiá, zatiaľ čo rastie podiel ľudí, ktorí sa správam cielene vyhýbajú. Mnohí z nich pritom uvádzajú, že si tým chránia svoje duševné zdravie.
S odvolaním sa na globálny prieskum o tom informuje spravodajský web BBC.
Záujem o spravodajstvo klesá
Podľa oxfordského inštitútu Reuters pre štúdium žurnalistiky (RISJ) celosvetovo počet obyvateľov, ktorí sa o správy veľmi zaujímajú, klesol zo 63 percent v roku 2017 na terajších 48 percent. Viac ako tretina respondentov oznámila, že sa niekedy alebo často aktívne sledovaniu správ vyhýba.
Autori štúdie uviedli, že existujú dôkazy o tom, že sa ľudia "naďalej selektívne vyhýbajú dôležitým správam, napríklad o vojne na Ukrajine alebo kríze životných nákladov, pretože obmedzujú depresívne správy a snažia sa chrániť svoje duševné zdravie".
Päťdesiatpäť percent respondentov by privítalo pozitívnejšie spravodajstvo a 46 percent si želá, aby sa žurnalistika zaoberala aj riešeniami, nie iba problémami.
Analýza Digital News Report 2023 tiež dospela k záveru, že tradičné televízne a tlačené spravodajské médiá naďalej zaznamenávajú pokles záujmu, zatiaľ čo "online spotrebitelia konzumujú správy menej často ako v minulosti a tiež ich menej zaujímajú".
Približne 40 percent respondentov uviedlo, že väčšinu času verí väčšine správ. Oproti minulému roku je to však o dve percentá menej. Prieskum tiež uvádza, že viac ako polovica, teda 56 percent opýtaných, má obavy ohľadom rozpoznávania dezinformácií na internete. To je o dva percentuálne body viac ako vlani.
Najrýchlejšie rastie TikTok
Najdôležitejšou sociálnou sieťou čo sa týka správ je naďalej facebook. Samotná spoločnosť pritom tvrdí, že tradičné správy tvoria menej ako tri percentá z jej výberu príspevkov.
Úprava algoritmu v posledných rokoch ťažko zasiahla niektoré médiá, ktoré sa spoliehali na zvýšenie návštevnosti prostredníctvom facebooku. Nárast počtu užívateľov naopak zaznamenali TikTok a Instagram.
Na TikToku, Instagrame či Snapchate ľudia podľa RISJ venujú väčšiu pozornosť celebritám a influencerom ako novinárom. TikTok je podľa štúdie najrýchlejšie rastúcou sociálnou sieťou, ktorú pre spravodajstvo používa pätina osôb vo veku 18 až 24 rokov. To je o päť percentuálnych bodov viac ako vlani.
"Nie je žiadny rozumný dôvod očakávať, že ľudia narodení po roku 2000 budú zrazu dávať prednosť staromódnym internetovým stránkam, a už vôbec nie vysielaniu a tlači, len preto, že zostarli," uviedol riaditeľ RISJ Rasmus Nielsen v správe, ktorá vychádza z internetového prieskumu, na ktorom sa zúčastnilo zhruba 94-tisíc dospelých na 46 trhoch.