MOSKVA, PRAHA. Navonok má prezidentská predvolebná kampaň v Rusku všetko, čo má mať: televízna diskusia s fyzickými útokmi a polievaním sa vodou, agitáciu pomocou sociálnych sietí, reklamné šoty aj verejné vystúpenia.
Sedem kandidátov sa snaží, ako môže, aby sa zapísali do povedomia občanov, upozornili na seba alebo napríklad ako Vladimir Žirinovskij a Grigorij Javlinskij dokázali, že ešte nepatria do starého železa.
Ôsmy kandidát na kremeľský trón už na ňom 18 rokov - s krátkou prestávkou - sedí. Prezident Vladimir Putin vie, že vyhrá s veľkou prevahou - sociologické prieskumy mu dávajú za pravdu.
Nová zbraň: sex
Podľa nového nariadenia nesmú nezávislé sociologické agentúry pred voľbami zverejňovať výsledky svojich prieskumov. A tak si musíme vystačiť so štátnou službou VCIOM. Tá minulý týždeň uviedla, že Putin by mohol získať okolo 70 percent hlasov.
Najväčším nepriateľom súčasného ruského lídra teda nie sú ostatní protikandidáti, ale spokojný, váhajúci ruský volič. Lenivý, unavený a bezstarostný alebo otrávený a sklamaný, ktorý je presvedčený, že jeho hlas aj tak nič neovplyvní a veci zostanú tak, ako sú.
Kremeľ preto musel vytiahnuť nejakú novú, účinnú zbraň a začať boj nie za víťazstvo, ale za účasť. Potrebuje ľudí zdvihnúť z pohoviek a dostať ich do takmer stotisíc volebných miestností. Šokovať, nalákať, vydesiť a zaujať alebo aj vzrušiť.
Politicky uvedomelé dievčatá
Je to už druhá predvolebná kampaň, v ktorej sa na strane favorita objavili polonahé dievčatá. Kým pred minulými prezidentskými voľbami študentky Moskovskej štátnej univerzity nafotili erotický kalendár s blahoželaním Vladimirovi Putinovi k narodeninám, teraz obnažené dievčatá lákajú voličov, aby prišli 18. marca voliť.
70 %
hlasov by mal v blížiacich sa prezidentských voľbách získať Vladimir Putin.
V Kremli potrebujú mať istotu, že Putin bude nielen zvolený, ale zvolený s drvivou prevahou a obrovským náskokom pred ostatnými. Najlepší variant by bol tzv. 80 na 80 (osemdesiatpercentná účasť a osemdesiat percent hlasov pre Putina). Realistickejší je predsa len o niečo nižší výsledok - 70 na 70.
Čo by tiež bolo vnímané ako úspech súčasného ruského lídra.
V každom prípade o víťazovi je už rozhodnuté, čo na zaujímavosti nepridá žiadnemu súboju. Predvolebná kampaň je taká nudná, že reklamní experti oddaní Putinovi museli siahnuť po tvrdšom kalibri.