WASHINGTON, BRATISLAVA. Leteckým pasažierom, ktorí majú problém s malým priestorom na nohy v ekonomickej triede, svitá na lepšie časy.
Odvolací súd vo Washingtone v sobotu rozhodol, že letecké spoločnosti nemôžu znižovať priestor medzi jednotlivými radmi sedadiel donekonečna.
Nemajú pritom myslieť len na komfort cestujúcich, ale predovšetkým na ich bezpečnosť.
43
centimetrov je v súčasnosti priemerná šírka sedadla v komerčnom lietadle. Pred desiatimi rokmi to bolo o 4 centimetre viac.
Je to problém bezpečnosti
Rozhodnutie odvolacieho súdu je reakciou na žalobu združenia Flyers Right, ktoré za „priestor na nohy“ pre leteckých pasažierov bojuje už dlhodobo.
Už dlhšie pritom namietalo, že táto otázka môže byť aj bezpečnostným problémom.
Ak sú sedadlá za sebou príliš napratané, môže to napríklad spomaliť evakuáciu lietadla v prípade nehody.
Úrad pre federálne letectvo (FAA) doteraz túto oblasť odmietal regulovať, teraz sa však podľa britského Guardianu bude musieť problémom zaoberať.
Zmenšuje sa aj šírka sedadiel
Zatiaľ nie je isté, či americké úrady skutočne prikážu aerolinkám, aby zväčšili medzery medzi sedadlami. Letecké spoločnosti reguláciu v tejto oblasti dlhodobo odmietajú. Podobne ako mnohí americkí politici, ktorí im to odmietajú prikazovať.
Aerolinky priestory medzi jednotlivými radmi sedadiel v posledných rokoch rapídne znižujú. Cieľom je zvýšiť počet sedadlových radov v komerčných lietadlách tak, aby prepravili ešte viac cestujúcich naraz.
Spoločnosť American Airlines chcela nedávno zmenšiť priestor medzi sedadlami na 74 centimetrov. Po kritike verejnosti a uniknutých správach v médiách pristúpila na kompromis 76 centimetrov.
Podľa Flyers Rights sa nezmenšuje len priestor na nohy pre cestujúcich ale aj šírka samotných sedadiel. V súčasnosti je to podľa nich v priemere 43 centimetrov, zatiaľ čo pred desaťročím to bolo 47 centimetrov.
Letecká spoločnosť Rynair pre SME povedala, že jej lietadlá Boeing 737-800 majú priestor na nohy veľký asi 75 centimetrov, čo je "viac ako pri sedadlách ekonomickej triedy spoločností British Airways alebo Lufthansa".
Nové lietadlá od roku 2019 budú mať podľa firmy ešte väčší priestor na nohy.