BRUSEL, BRATISLAVA. Video kričiaceho pasažiera, ktorého ochrankári za ruky ťahajú uličkou v lietadle, pretože potrebujú uvoľniť miesto pre zamestnancov aeroliniek, obletelo v pondelok internet.
Americká letecká spoločnosť United Airlines pasažierom z Chicaga najskôr oznámila, že na let sa predalo viac lístkov a požiadala dobrovoľníkov, aby si za štyristo dolárov a noc v hoteli vybrali let na nasledujúci deň. Ani zvýšenie kompenzácie nepomohlo a aerolínie vybrali náhodne štyroch pasažierov.
Doktor David Dao aj napriek naliehaniu personálu odmietal z lietadla odísť. Spacifikovali ho ochrankári a násilne ho z paluby vyvliekli.
Situácia sa stala pre spoločnosť mediálonou katastrofou. United najskôr pasažiera obviňovali z násilného správania, šéf spoločnosti sa zato neskôr ospravedlnil. Hodnota spoločnosti na trhu sa však v priebehu dvoch dní znížila takmer o dve miliardy dolárov a internet zaplavili tisícky sťažností aj vtipov.
Incident však priniesol aj otázku, aké časté je, že sa vám napriek kúpenému lístku neujde miesto v lietadle. Túto taktiku – predať viac lístkov ako miest – pritom využívajú aj niektoré európske aerolínie.
Vyhadzujú aj v Európe
Európske štatistiky ukazujú, že šanca, že na palubu lietadla nastúpia všetci pasažieri s platnými dokladmi je asi 1 k 10-tisíc. Predaj viacerých lístkov ako sedadiel je preto úplne bežný a aj legálny.
„Bežne je to veľmi sofistikovaný proces založený na rozsiahlej štatistickej analýze,“ hovorí pre Financial Times odborník na leteckú dopravu John Strickland. V Spojených štátoch tak v roku 2015 nemohlo nastúpiť 552-tisíc pasažierov – čo je však menej ako 0,1 percenta.