ZÜRICH, BRATISLAVA. Keď pred 144 rokmi začali kopaním, hĺbením a dynamitom prerážať železničný tunel pod švajčiarskym Gotthardským priesmykom, išlo o veľkolepú udalosť.
Pätnásť kilometrov dlhý tunel otvorili po desiatich rokoch práce a smrti 199 robotníkov v roku 1882. Išlo o prvé moderné prepojenie medzi severnou a južnou časťou Európy.
Tunel v číslach
- 57 kilometrov je dĺžka tunela,
- 11,3 miliardy eur stála konštrukcia,
- 2300 metrov pod horami vedie tunel,
- 28 milióna ton skál vykopali,
- 17 rokov trvala výstavba,
- 68 rokov dozadu vznikol prvý plán pätného tunelu,
- 325 vlakov denne ním prejde,
- 9 ľudí zahynulo pri výstavbe,
- 11. decembra 2016 ho otvoria na bežné užívanie.
V stredu po sedemnástich rokoch slávnostne otvorili ďalší veľkolepý projekt – nový Gotthardský pätný tunel, ktorý skráti cestu zo švajčiarskeho Zürichu do talianskeho Milána takmer o hodinu. Tunel, ktorý je symbolom švajčiarskej identity a vývoja, má odľahčiť švajčiarske cesty od nákladných áut.
Tunel súčasne na oboch stranách stavby otvorili prezident Johann Schneider-Ammann a ministerka dopravy Doris Leuthardová. "Dnešok je historickým dňom pre našu krajinu," nechal sa počuť Schneider-Ammann. "Je to veľký krok pre Švajčiarsko, ale aj pre celý kontinent. Zbližuje národy a národné hospodárstvo," povedal tiež o stavbe.
Na záver svojho vystúpenia dal zelenú prvým vlakom s pasažiermi. Z oboch strán potom do tunela vošiel vlak s 500 cestujúcimi, ktorí miestenku vyhrali v lotérii.
Pätný tunel je výnimočný tým, že vchádza pod zem priamo na úpätí horského masívu. To ho odlišuje aj od dvoch ďalších Gotthardských tunelov (vrátane cestného), ktoré prechádzajú vrchnou časťou alpského masívu.
V čom je ešte jedinečný?
Dar z nebies
"Pamätám si, ako som sa do Gotthardského tunela dostal cez dlhú vstupnú šachtu. Odtiaľ sme išli výťahom, ktorý bol dlhší ako Empire State Building," opisoval pre server Swissinfo.ch fotoreportér National Geographic Roff Smith vstup do tunela.
Päťdesiatsedem kilometrov dlhý, vo viac ako dvojkilometrovej hĺbke a za viac ako 11 miliárd eur. Tunel je taký dlhý, že robotníci pri jeho konštrukcii na presun medzi dvoma miestami používali skladacie bicykle.
„Technicky je to neuveriteľný projekt,“ povedal v roku 2010 pre Spiegel Kurosch Thuro, odborník na výstavbu tunelov z Mníchovskej technickej univerzity. „Švajčiari dali latku tak vysoko, že nebude ľahké ju prekonať,“ dodáva. Kilometer trate stál asi sto miliónov eur.
„Je to dar z nebies pre Európu,“ povedala podľa agentúry AFP európska komisárka pre dopravu Violeta Bulcová. Tunel totiž výrazne zjednodušuje prepravu tovaru z prístavov v Rotterdame či v Antverpách do južných prístavov v Janove či v Benátkach. Viac ako 40 miliónov ton tovaru by mali cez tunel previezť nákladné vlaky.